ProRail en de spooraannemer zijn geschrokken van het incident waarbij weer stukken beton zijn gevallen en zijn onmiddellijk uit gaan zoeken wat er is gebeurd. Dat laat de woordvoerder van ProRail aan Gouwe IJssel Nieuws weten.
Rocelle van der Kemp legt uit : “We waren bezig met de voorbereidingen voor het behandelen van de betonrand (een coating), zodat er geen water meer bij kan en hierdoor geen nieuwe brokstukken loskomen“.
Het aanbrengen van de coating vraagt best wel wat werk van ProRail: “Het kost tijd om dit goed te regelen. Het hele spoor moet leeg en daar heb je een buitendienststelling voor nodig. Daarom kijken we in de tussentijd naar tijdelijke beheersmaatregelen, zodat deze gevaarlijke situatie niet nogmaals voor komt“. Een buitendienststelling wordt door ProRail bij de NS aangevraagd om in een bepaalde periode geen treinen langs het station te laten rijden.
ProRail is daarnaast al bezig met het plannen van een cosmetische opknapbeurt voor volgend jaar en mogelijk komt er in 2024/2025 een renovatie op en rond de perrons.
Reactie SP
De fractie van de SP is al jaren met dit dossier in de weer en gaf de volgende reactie : In ieder geval is de SP blij dat men dit probleem nu serieus lijkt te nemen. Wel jammer dat het zó lang heeft moeten duren. Men heeft ons inziens véél te lang gewacht en onnodige risico’s met onze inwoners genomen. We zullen dit gebeuren met argusogen blijven volgen. Er zijn in het verleden meer beloftes door ProRail gedaan en we weten, een hoop beloven weinig geven, doet een gek in vrede leven. Maar bij de SP zijn wij niet gek!