8.5 C
New York
woensdag 11 december 2024

Veiliger fietsen met minder en beter zichtbare fietspaaltjes

Fietspaaltjes die moeten voorkomen dat auto’s een fietspad oprijden worden soms over het hoofd gezien door fietsers, wat kan leiden tot eenzijdige ongevallen. De gemeente Zuidplas wil dat graag zoveel mogelijk voorkomen. Daarom is de gemeente op 6 april gestart met het verplaatsen, beter aangeven en waar mogelijk verwijderen van fietspaaltjes. De werkzaamheden duren tot medio mei 2021.

Verbetering verkeersveiligheid op fietsroutes

In eerste instantie pakt de gemeente 45 locaties in Nieuwerkerk aan den IJssel aan. Het is een eerste aanzet om de komende jaren in de hele gemeente Zuidplas structureel aandacht te besteden aan de aanpak van obstakels op fietsroutes. De locaties die nu als eerste worden aangepakt zijn grotendeels ingebracht door de lokale afdeling van de Fietsersbond. Ze zijn ook actief betrokken bij dit project. Ze hebben de conceptplannen beoordeeld en advies gegeven. Ook de lokale afdeling van Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft haar inbreng geleverd.

Nieuwe maatregelen: rood-wit reflectie en ribbelmarkering

Binnen het project is in eerste instantie gekeken naar locaties waar palen verwijderd kunnen worden. Dit blijkt niet overal mogelijk, omdat autoverkeer dan mogelijk gebruik gaat maken van het fietspad. Om de kans op een aanrijding met een paal te verminderen worden deze vervangen door palen die voorzien zijn van rood-witte reflectie. Hierdoor zijn ze beter zichtbaar. Daarnaast wordt, om een fietser op tijd te waarschuwen dat er een paal staat, op fietspaden kort voor deze paal een ‘ribbelmarkering’ aangelegd. Zo ‘voelt’ de fietser dat er een paal aankomt. Om deze ribbelmarkering goed aan te kunnen brengen, moeten sommige palen wat verplaatst worden.

Landelijk komen jaarlijks een paar honderd fietsers, waaronder vooral ouderen, in het ziekenhuis terecht door een aanrijding met een paal. Met deze maatregelen verwachten we botsingen met fietspalen te verminderen

Wethouder Schuurman

Op fietspaden met tegels of klinkers worden ribbeltegels gebruikt. Op asfalt wordt de markering aangebracht. Deze vorm van waarschuwen wordt nog niet zoveel toegepast. Daarom heeft de gemeente om het effect te testen in februari 2021 een proeflocatie ingericht op de Merwede. Door alle betrokkenen, waaronder de Fietsersbond en VVN, is geconstateerd dat de ribbelmarkering goed werkt om fietsers te waarschuwen voor een naderende paal.

Maak een punt van Nul

“Het aanpakken van fietspaaltjes is onderdeel van ons beleid om verkeerssituaties meer vanuit een risico gestuurde aanpak te benaderen”, aldus wethouder Jan Willem Schuurman en ambassadeur van de landelijke campagne “Maak een punt van Nul”. “Landelijk komen jaarlijks een paar honderd fietsers, waaronder vooral ouderen, in het ziekenhuis terecht door een aanrijding met een paal. Met deze maatregelen verwachten we botsingen met fietspalen te verminderen.”

Advertentie