Het bekende automerk Mazda is erg populair bij het dievengilde in Zuidplas en omgeving. Meerdere voertuigen van het merk zijn in de afgelopen tijd weggenomen bij hun eigenaren, in bijna alle gevallen zonder dat de dieven een spoor van braakschade achter lieten.
Terwijl vroeger de misdadigers bij een autodiefstal een raampje insloegen of een deur forceerden van een voertuig, maken de huidige criminelen gebruik van het keyless entry systeem wat de meeste moderne auto’s ingebouwd hebben gekregen. Door in de buurt van de autosleutel van de eigenaar te komen en deze vervolgens te hacken, kunnen autodieven binnen enkele seconden toegang hebben tot het voertuig waar ze hun zinnen op gezet hebben.
In Zuidplas en omgeving worden er de laatste periode opvallend veel auto’s ontvreemd van het Japanse automerk Mazda. Vermoedelijk is er een bende aan het werk, die zich momenteel bijna volledig heeft gericht op het hacken en ontvreemden van relatief jongere voertuigen van de fabrikant.
Opvallend is wel, dat in ieder geval één eigenaar waarvan de auto in de nacht is meegenomen, de sleutel volgens de aanbevolen anti-diefstal methode in een metalen blik bewaarde, ver van de voordeur van de woning. Dit doet vermoeden dat de huidige autocriminelen bestuurders in hun auto’s opzoekt op bijvoorbeeld parkeerplaatsen van winkelcentra, vervolgens de eigenaren met de sleutel op zak volgen tijdens het winkelen en daar op een statisch momentje, zoals de rij bij de kassa, snel de sleutel hacken en de gegevens binnenhalen. Vervolgens hoeven ze alleen nog maar de niets vermoedende Mazda-eigenaar naar huis te volgen, om te weten waar de auto normaal gesproken geparkeerd wordt.
Meerdere Mazda-bezitters zijn de afgelopen weken onaangenaam verrast toen ze in hun bolides wilden stappen en deze niet meer op de plek stonden waar ze eerder achter gelaten waren. De kans is groot, dat de autodieven de gestolen voertuigen eerst “koud zetten” in de buurt van de plek waar de auto weggenomen is. Op deze manier hopen ze er achter te komen of er bijvoorbeeld een tracksysteem in de auto aanwezig is waarmee de auto door de politie, eigenaar of verzekeringsmaatschappij teruggevonden kan worden. Door de auto eerst ergens te parkeren proberen criminelen het risico om via de tracker gevonden te worden tijdens het afvoeren van het voertuig, te voorkomen.
Ook worden auto’s soms direct een zeecontainer ingereden, waarna het voertuig in de container gedemonteerd wordt en als onderdelen wordt doorverkocht. In de zeecontainer, die van staal is, kunnen signalen vanuit de auto niet naar buiten gezonden worden, waardoor de auto niet te traceren is.
Om het hacken van keyless-entry-sleutels tegen te gaan, wordt aangeraden om sleutels binnenshuis in een gesloten metalen trommel te bewaren, en niet in de buurt van de voordeur, zodat criminelen niet vanaf de stoep de sleutels kunnen hacken. Om het hacken van sleutels in de tas of jaszak op drukke plekken of parkeerplaatsen tegen te gaan, zijn speciale hoesjes verkrijgbaar, die alle straling tegenhouden. Door de sleutel hierin op te bergen, krijgen autodieven geen kans om de gegevens van de sleutel te kopiëren en er met het voertuig vandoor te gaan