8.5 C
New York
donderdag 25 april 2024

Participatie Zuidplas over luchtvaartbesluit Rotterdam Airport is een slag in de lucht

De inspraak die de gemeente Zuidplas heeft over het luchtvaartbesluit is niet meer dan een slag in de lucht en lijkt door de projectgroep van het luchtvaartbesluit niet serieus genomen te worden. Dat bleek wel uit de behandeling van het voorlopig participatietraject voor het luchtvaartbesluit. In plaats dat er wat duidelijkheden kwamen bleek juist dat Zuidplas nog minder in te brengen heeft dan de commissieleden dachten.

Tijdens deze commissie Ruimtelijke plannen werd in een presentatie toelichting gegeven door Bas Liebeek die het projectmanagement doet voor de participatie van het luchtvaartbesluit. Liebeek, voorheen Director Public Affairs van TUI, bleek vooral het verhaal te hebben dat men de problemen in Zuidplas kent maar het niet zwaar wordt gewogen. Alleen de toekomstige bouw van woningen wordt door de projectgroep gezien als een probleem.

De belangen van Zuidplas die amper worden meegenomen

Maar nog duidelijker werd dat alle vliegoverlast door dalen en stijgende vluchten en ook afwijken van de adviesroutes helemaal niet horen tot het luchtvaartbesluit wat voor ligt. Raadsleden Den Hartog (NEZ) en Meppelink (CDA) vroegen of ze dit wel goed hadden verstaan. Juist daar liggen de problemen die bij de raadsleden worden gemeld. Ook raadslid Baas (SP) was verrast. Maar de meer technische vragen (een van de doelen van de commissie) werden door de voorzitter Van Wijnen steeds afgehouden omdat hij bang was zijn tijdsplanning niet te halen, tot irritatie van diverse commissieleden.

In het nieuwe voorstel staat dat er een strict verbod op nachtvluchten komt en dat er minder aan de rand van de dag gevlogen mag worden met lawaaierige vliegtuigen. Daarover had de commissie veel vragen die onbeantwoord bleven.

Verdoes (ChristenUnie-SGP) en Baas vroegen hoe het nu exact hoe het zat met de inspraak van de bewoners. Eerder al heeft de SP hier over schriftelijke vragen gesteld. Liebeek legde uit dat de projectgroep had besloten dat inspraak door bewoners, zoals in Rotterdam, Schiedam en Lansingerland, niet noodzakelijk werd geacht voor Zuidplas, Waddinxveen en Gouda en dat de wethouder voldoende democratische legitimatie had voor deelname in een klankbordgroep. In deze klankbordgroep zit Zuidplas ook voor Waddinxveen en Gouda. De klankbordgroep geeft weer haar inbreng aan de centrale werkgroep waar Zuidplas (en geheel Midden Holland) geen zitting in heeft.

Zowel het ontbreken van Zuidplas als het niet kunnen stellen van techische vragen zorgde voor een morrende commissie. Zuidplas stuurt wel een brief naar de projectgroep maar dat lijkt niet meer dan een slag in de lucht. Op 31 mei wordt dit onderwerp behandeld in de gemeenteraad en gelet op de commentaren zal er nog wel wat aanscherpingen komen in de brief.

Geluidsoverlast

De raadsleden zijn niet tegen de luchthaven in het algemeen maar vooral de klachten die voortkomen uit de vliegbewegingen. In 2021 werden er ruim 1.400 klachten ingediend door inwoners van Zuidplas en met name in Nieuwerkerk aan den IJssel. In Capelle en Gouda worden ook veel meldingen gemaakt en ook deze gemeenten hebben geen vertegenwoordiging. Hiermee lijkt de oostkant van het vliegveld, behalve Lansingerland, uit het oog verloren te zijn.

Een deel van de overlast wordt veroorzaakt door stijgend verkeer vanaf de 06 kant van de baan en dan de adviesroute afsnijdt en over Nieuwerkerk of Capelle komt vliegen. Soms moet dit overigens gebeuren omdat de Aalsmeerderbaan van Schiphol open is en de vliegtuigen van Rotterdam dan niet het aankomende verkeer van Schiphol mogen verstoren.

Inbreng andere gemeenten

In Rotterdam is er meer en meer protest tegen de plannen en de luchthaven zelf. Bij de laatste gemeenteraadsvergadering is zelfs gesproken over sluiting. Dit onderwerp komt daar begin juni terug. Ook in Lansingerland en Schiedam is er nogal wat onvrede en de BTV, Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast werd niet meer toegelaten tot de besprekingen, omdat men niet kon tekenen voor o.a. geheimhouding. Andere participanten behoefden niet te tekenen. Als verenigingsvoorzitter van de BTV was het niet mogelijk om te tekenen, vanwege de statuten. 

Liebeek benadrukte dat het hele participatietraject als bijlage uiteindelijk naar de Tweede en Eerste Kamer gaat en daar een besluit genomen wordt over het luchthavenbesluit. Daarmee lijkt het hele participatietraject meer op een papieren tijger dan serieus inspraak van inwoners.

Lees hier het hele dossier over Rotterdam The Hague Airport

Advertentie