8.5 C
New York
vrijdag 23 februari 2024

ProRail : Terugkerende defecte liften station Nieuwerkerk komt door hangjongeren

De liften op treinstation Nieuwerkerk a/d IJssel staan regelmatig in storing, tot grote teleurstelling van reizigers die afhankelijk hiervan zijn. De Groep Pouwels heeft in de gemeenteraad van Zuidplas hierover vragen gesteld, die ProRail zal gaan helpen beantwoorden. De oorzaak van de vele storingen ligt echter aan hangjongeren volgens de woordvoerder als beantwoording op persvragen van Gouwe IJssel Nieuws. Reparaties duren vaak langer dan ProRail wil door lange levertijden van onderdelen.

In 2017 zijn de liften gereviseerd maar ook hierna bleven er veel storingen aan beide liften. De woordvoerder van ProRail denkt wel de oorzaak te weten :”Op dit station hebben we te maken met jongeren die zich ophouden in de wachtruimte tussen de liften en de vaste trap. We staan daarover in contact met de wijkagent die heeft beloofd dat het station meegenomen wordt in zijn surveillance. Er zijn ook camera’s geplaatst om deze problemen aan te pakken. Deze jongeren zijn ook regelmatig betrokken geweest bij liftstoringen“.

Toegankelijkheid is een topprioriteit voor ProRail maar soms lukt het domweg niet op de liften snel te kunnen maken : “We vinden het dan ook heel vervelend dat mensen hinder ondervinden van kapotte liften op stations. Helaas hebben we op dit moment te maken met leveringsproblemen. Dat betekent dat liften soms langer in storing blijven dan mensen van ons gewend zijn. Reizigers die afhankelijk zijn van een lift kunnen contact opnemen met de reisassistentie van NS. Er wordt altijd gezocht naar een passende oplossing, zodat reizigers hun eindstation op een goede manier kunnen bereiken. Overigens is er goede hoop dat de lift op dit station snel gemaakt is“.

Prorail heeft ondanks inspanningen moeite met onderdelen om liften op tijd de kunnen repareren: “Het leveringsproces van technische onderdelen is over de hele wereld ernstig verstoord. Dit zorgt ervoor dat we langer moeten wachten op reserveonderdelen dan gebruikelijk. Waar we voorheen onderdelen binnen een paar dagen hadden, duurt dat nu weken en soms maanden.

Mocht de lift in storing staan, kan er contact worden opgenomen met de NS. Op de lift bij station Nieuwerkerk hangen twee stickers. ProRail legt het verschil tussen de twee stickers met de verschillende telefoonnummers:

· Bij een liftstoring die nog niet bekend is kan de reiziger de storing aanmelden via het telefoonnummer op de blauwe liftsticker op het kozijn van de lift. De Meldkamer NS kan vervolgens doorverbinden naar NS Klantenservice die de reiziger van een alternatief reisadvies kan voorzien.

twee telefoonnummers

· Bij een liftstoring die al wel bekend is en waar een servicemonteur ter plaatse is geweest, maar waarbij de storing nog niet direct verholpen kon worden is de betreffende lift van een gele storingssticker voorzien waarop een telefoonnummer van NS Klantenservice staat waarmee de reiziger kan bellen om een alternatief reisadvies te krijgen.

· Bij gepland onderhoud aan een lift is de betreffende lift van een gele sticker voorzien waarop staat vermeld in welke periode het onderhoud plaatsvindt en een telefoonnummer van NS Klantenservice waarmee de reiziger kan bellen om een alternatief reisadvies te krijgen.

Deze klantenservice gaat met de klant naar de beste manier van een alternatief om te reizen. Mocht dit een Taxi zijn, laat de NS weten op haar website dat deze taxi dan gratis is.

Reactie PGCZ over defecte liften

Danny Rombouts, voorzitter van het Platform Gehandicapten en Chronisch Zieken (PGCZ) was verbaasd dat er wederom een liftstoring was. Hij is al langere tijd bezig met het dossier en gaf Gouwe IJssel Nieuws de onderstaande reactie:

Nadat wij in oktober 2020 melding hadden gemaakt van defecte liften op station Nieuwerkerk aan den IJssel, en na veelvuldig contact met ProRail, te horen kregen dat ze waren hersteld, met de toezegging dat hier in het vervolg sneller op zou worden geanticipeerd, hadden wij de verwachting dat dit ook zou gebeuren.

Met verbazing namen wij daarom kennis van het feit dat de liften nog steeds vaker defect zijn dan dat ze het doen. Voor mensen met een beperking is een werkende lift van fundamenteel belang om zelfstandig gebruik te kunnen maken van het openbaar vervoer.

Er is weliswaar de mogelijkheid om een taxi te laten komen via ProRail om je naar een ander station te laten brengen, maar dit maakt mensen met een beperking weer afhankelijk. Wij roepen de NS, ProRail en de gemeente Zuidplas daarom op om het nodige in werking te stellen om de liften op station Nieuwerkerk aan den IJssel duurzaam werkend te maken. Mensen met een beperking, die met deze problemen te maken krijgen, kunnen zich te allen tijde bij ons melden op info@pgcz.nl.

Advertentie