8.5 C
New York
vrijdag 26 april 2024

Handhaving overheid door mogelijke overschrijding geluidsruimte op Rotterdam The Hague Airport

Rotterdam The Hague Airport heeft een waarschuwing gekregen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) omdat in het huidige luchthaven jaar (van 1 november tot 31 oktober het jaar erop) de geluidsruimte wordt overschreden. Dat schrijft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.

De ILT houdt toezicht op de naleving van de grenswaarden voor de geluidsbelasting in de nabijheid van RTHA. Als RTHA vanaf nu geen verdere maatregelen treft is er een klaarblijkelijke dreiging dat de geluidbelasting die gerelateerd is aan handhavingspunt 6, aan het eind van dit gebruiksjaar niet beneden de geluidgrenswaarde blijft. De ILT is voornemens om dan handhavend tegen RTHA op te treden als deze overtreding daadwerkelijk plaatsvindt.

De oorzaak hiervan is volgens Rotterdam The Hague Airport tweeledig, namelijk de onvoorziene toename van de traumahelikopter en de aanhoudende oostenwind. Door bovengemiddeld vaak voorkomende noorden- en oostenwind, is er meer gebruik gemaakt van landingen in noordoostelijke richting. Het betreft het geluidshandhavingspunt aan de zijde van Schiedam.De luchthaven heeft volgens haar zeggen,er alles aan gedaan om een overschrijding van de geluidsruimte te voorkomen. Zo heeft RTHA in mei baansturing ingesteld en hiermee de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en gebruikers verzocht hieraan te voldoen, om zo te compenseren voor extreem baangebruik door noorden en oostenwind. In 2019 en 2020 was baansturing voldoende om een overschrijding te voorkomen.

De luchthaven legt vooral de schuld bij de groei van het aantal vluchten van de traumahelicopter (43% meer t.o.v. 2019) in de avond- en nachtelijke uren. “RTHA onderschrijft het belang van de aanwezigheid van de traumahelikopter op de luchthaven en de onmisbare rol die deze vervult in de regio en pleit daarom voor het zo spoedig mogelijk splitsen van de gezamenlijke geluidsruimte. RTHA heeft geen inzicht in de prognoses van de traumahelikopter en kan dit verkeer niet sturen” laat de luchthaven weten op haar website. Augustus 2022 was de drukste maand augustus ooit maar volgens RTHA zijn er tot nu toe in dit luchthavenjaar 1000 minder commerciële vluchten uitgevoerd dan in een vergelijkend jaar 2019, voor de coronapandemie.

De minister is niet van plan de geluidsruimte te splitsen of een aanpassing van de handhaving te gaan uitvoeren :”Het ministerie van IenW heeft op maandagmiddag 12 september jl. aan RTHA meegedeeld dat het niet tegemoetkomt aan de wens om te anticiperen op het vast te stellen Luchthavenbesluit. De gebruiksruimte kan nu niet worden gesplitst en dat betekent dat niet wordt afgezien van handhaving“.

Advertentie