De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) volgt het onderzoek dat door luchtvaartmaatschappij Transavia wordt uitgevoerd na het naar beneden vallen van een bouwlamp uit een wielkast van een vliegtuig afgelopen week. Een deel van deze bouwlamp kwam terecht in een caravanstalling te Zevenhuizen op een caravan, dwars door het dak. De lamp was waarschijnlijk gebruikt tijdens een inspectie van een vliegtuig op Rotterdam The Hague Airport/
Op vragen van Gouwe IJssel Nieuws laat het ILT weten dat Transavia het voorval heeft gemeld bij de de toezichthouder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat van onder andere de luchtvaart. Eerder al liet de luchtvaartmaatschappij weten dat er een onderzoek wordt ingesteld naar de oorzaak en nemen de gebeurtenis hoog op. De luchtvaartmaatschappij heeft met de eigenaar van de stalling al goede afspraken gemaakt voor de schade afhandeling aan het dak en aan de caravan.
De ILT liet weten aan deze nieuwssite dat ze toezicht houden op de veiligheidssystemen die Transavia gebruikt, de zogenaamde Safety Management System (SMS) zoals vereist is door EASA-regelgeving (European Aviation Safety Agency). “We controleren of op basis van onderzoek mogelijke wijzigingen worden geïmplementeerd (direct/correctief en indirect/preventief) om de kans op herhaling of het effect van de uitkomst te verkleinen. Als ILT nemen wij kennis van de uitkomsten en beoordelen waar mogelijk of de SMS processen zijn toegepast. Tijdens inspectie en auditmomenten kunnen dit soort incidenten als voorbeeld worden aangehaald i.h.k.v. beoordeling van de werking van het SMS” aldus de persvoorlichter van de ILT.
In de luchtvaart is er alles op gericht om los afval of losse en/of achtergelaten onderdelen uit te bannen omdat deze zogenaamde FOD’s (Foreign Object Debris of Damage) grote schade kunnen veroorzaken aan vliegtuigen of, zoals in dit geval, aan objecten of mensen buiten het vliegveld.