8.5 C
New York
dinsdag 30 april 2024

Verbreding A20 niet op pauze gezet

De verbreding van autosnelweg A20 heeft voor de Rijksoverheid een dermate groot belang dat de werkzaamheden niet op pauze worden gezet. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerde lijst van het ministerie van Infrastuctuur en Waterstaat.

Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten om een aantal wegen- en vaarwegenprojecten te pauzeren. Geld en menskracht uit deze projecten uit het aanlegprogramma (MIRT) worden de komende jaren besteed aan groot onderhoud van de infrastructuur en projecten die in vergevorderd stadium of onder de rechter zijn. Door stikstofproblematiek, stijgende prijzen in de bouw en krapte op de arbeidsmarkt kan een aantal aanlegprojecten op korte termijn niet worden uitgevoerd. Het geld en de menskracht worden daarom besteed aan een grote onderhoudsbeurt voor de bestaande infrastructuur, die deels verouderd is en toe is aan groot onderhoud of vervanging. Ook wordt er geld verschoven naar projecten die wel aangelegd kunnen worden of onder de rechter zijn om de uitvoering zeker te stellen. Over welke projecten gepauzeerd worden is de afgelopen weken gesproken met provincies, mede omdat er bij veel projecten sprake is van cofinanciering.

De A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda wordt breder gemaakt. Hierbij zal ook de weg een stukje worden opgeschoven naar zuidelijke richting. In de tracékeuze komen nu drie knelpunten naar voren:

Het eerste knelpunt is de doorstroming in het Gouwe-Aquaduct. Vooral omdat er drie banen vanuit Utrecht naar Den Haag gaan en 2 naar Rotterdam is hier vaak file. Deze doorstroming kan significant verbeterd worden door de hoeveelheid rijstroken per richting om te draaien met vanuit Utrecht twee rijstroken richting den Haag en drie richting Rotterdam. Dit kan binnen ‘de bak’ en hiervoor hoeft dus de constructie van het aquaduct niet aangepast te worden.

Knelpunt 2 – Doorstroming richting Rotterdam tussen oprit Moordrecht en afrit Nieuwerkerk aan den IJssel : Ter plaatse van oprit Moordrecht richting Rotterdam ontstaan in het voorkeursalternatief (conform de huidige situatie) problemen voor de doorstroming op zowel de A20 als de N457. Door de oprit bij Moordrecht te verlengen tot een weefstrook die aansluit op de afrit bij Nieuwerkerk aan den IJssel kan de doorstroming significant worden verbeterd.

Knelpunt 3 – Doorstroming richting Utrecht tussen oprit Nieuwerkerk aan den IJssel en afrit Moordrecht : In de richting van Utrecht zorgen zowel de oprit bij Nieuwerkerk a/d/ IJssel als de afrit bij Moordrecht voor problemen in de doorstroming. Met name de oplossing voor knelpunten 2 en 3 hebben een groot effect op de inpassing van de verbreding van de A20. Deze houden namelijk in dat tussen de aansluitingen van de N219 en N457 de A20 van 2×2 rijstroken feitelijk verbreed zal worden naar 2×4 rijstroken.

Ontsluiting Middengebied en Westergouwe

Het verbeteren van de doorstroming op de A20 speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van het
Middengebied en Westergouwe. De raakvlakken tussen de ontsluiting van deze (woon)gebieden via de N219 en N457 en de aansluitingen hiervan op de A20 worden integraal afgestemd laat Zuidplas weten in een informatie nota aan de gemeenteraad. Daarnaast verkent Zuidplas de mogelijkheden voor een goede fietsverbinding tussen Middengebied en Gouda tussen Middengebied en Nieuwerkerk aan den IJssel. De Middelweg is de aangewezen locatie voor een kruising met de A20 richting Gouda. Voor de benodigde kruising met de A20 richting Nieuwerkerk aan den IJssel doet Zuidplas samen met Rijkswaterstaat, de provincie en het hoogheemraadschap en verkenning om de technische mogelijkheden en de middelen die daar voor nodig zijn van een combinatie met een benodigde waterverbinding en het Natuurnetwerk Nederland (voormalige ecologische hoofdstructuur). Deze fietsverbindingen hebben verreweg de meeste toegevoegde waarde indien deze aan kunnen sluiten op de doorfietsroute tussen Rotterdam en Gouda.

De planning voor het project is volgens Rijkswaterstaat:

Advertentie