8.5 C
New York
woensdag 8 januari 2025

Rover : “klachten Qbuzz stromen nog altijd binnen”

Zolang Qbuzz nog geen betrouwbare dienstregeling kan bieden in Zuid-Holland zouden reizigers gecompenseerd moeten worden, bijvoorbeeld door langer gratis reizen aan te bieden. Daarvoor pleit Rover. Bovendien zou er nooit meer in december van vervoerder gewisseld moeten worden. Dat laat de belangenvereniging ROVER weten op haar website.

Sinds Qbuzz in december het stokje van Arriva heeft overgenomen, krijgen reizigers te maken met grote vertragingen en uitgevallen ritten. Omdat de busdienst deels tijdelijk met touringcars wordt gereden, zijn er bovendien problemen voor reizigers die een gelijkvloerse instap nodig hebben. Tot en met 5 januari mochten reizigers ter compensatie gratis reizen. Op maandag 6 januari stromen de klachten echter nog altijd binnen bij Rover. “Als je niet levert wat je hebt beloofd, zou het gratis moeten blijven” vindt Rover-directeur Freek Bos.

Qbuzz ; Dienstverlening niet zoals we dat graag willen

In een lange brief laat Qbuzz aan haar stakeholders weten niet blij te zijn met de situatie : “Een enorme operatie met een uitdagende start door leveringsproblemen van onze bus leverancier Iveco. Helaas waren bij start slechts 31 van de 140 bij hen bestelde bussen inzetbaar. Het niet tijdig leveren van de Iveco bussen heeft direct invloed gehad op een soepele concessie over gang. Ondanks de grote inzet van alle collega’s bij Qbuzz is onze dienstverlening naar onze reizigers helaas “niet zoals we dat graag willen” laat de vervoerder weten“.

Utrechtse dieselbussen op lijn 190

Volgens Qbuzz is vooral het probleem het niet leveren van de Iveco bussen, Een tekort van 109 bussen zo kort voor de start was door Qbuzz vrijwel niet op te vangen. Dit heeft geleid tot problemen voor de chauffeurs en reizigers, dat betreuren Qbuzz zeer. De vervoerder verwacht zelf pas 27 januari de omlopen van de bus voor elkaar te hebben .

Tot die tijd blijft het een ratjetoe aan bussen zoals Qbuzz laat weten in de brief : “In uw gemeente heeft u vast bijzondere bussen zien rijden in diverse kleurstellingen en ook bussen
die normaal niet in de concessie zouden hebben gereden. Dat betreuren we. Tegelijkertijd is onze
prioriteit het vervoeren van onze reizigers
“. Hiermee wil de busmaatschappij de inzet van oud materiaal rechtvaardigen zoals bussen uit Noorwegen, oude Arrivabussen, uit andere gebieden zoals Utrecht waar Qbuzz rijdt en de inzet van touringcars. Het ontbreekt vaak aan reisinformatie en bij als de lezer voor de OV kaart niet werkt, mag men gratis met de bus reizen. Niet alle bussen zijn nu toegankelijk voor minder validen.

Qbuzz is wel te spreken over de Chinese bussen van Yutong die op R-Net lijnen worden ingezet : “Wat de reiziger voornamelijk opmerkt is dat het reiscomfort sterk verbeterd is. Stoelverwarming, stillere bussen en fijnere stoelen, komen telkens terug als feedback”. Na het faillisement van Van Hool moest Qbuzz uitwijken naar China.

Yutong bussen van Qbuzz

Provincie erg teleurgesteld

De opdrachtgever, de provincie Zuid-Holland, is erg teleurgesteld en legt de bal geheel bij Qbuzz neer. Gedeputeerde Zevenbergen stuurde al vrij snel een brief op hoge poten naar de vervoerder. Als het niet beter wordt, dreigt hij met sancties zoals boetes. Daarnaast moest de gedeputeerde ook melden dat er in Leiden zelfs een Qbuzz bus door problemen met kenteken in beslag genomen is door de politie.

Raadsleden in Leiden hebben de gedeputeerde een brief gestuurd om hun teleurstelling te uiten aan de provincie. In Zuidplas is nog niet bekend welke stappen wethouder de Haas heeft gezet. Er zijn wel schriftelijke vragen gesteld door de CDA fractie.

Advertentie