De gemeenteraadsfractie van het CDA heeft schriftelijke vragen gesteld over de haperende start van Qbuzz in Zuidplas. Deze busvervoerder nam per 15 december de concessie over van Arriva voor Zuid-Holland Noord. Omdat men niet op tijd bussen kreeg geleverd werd het vervoer eerst een week gratis. Na de vele klachten is deze gratis periode verlengd. Inmiddels heeft de opdrachtgever, de provincie Zuid-Holland een Qbuzz gemaand tot actie.
CDA raadslid Benno de Ruiter stelt in de inleiding van de vragen : “Sinds de start van Qbuzz als nieuwe vervoerder in de gemeente Zuidplas zijn er in de eerste week veel klachten binnengekomen over de dienstverlening. Bussen rijden nauwelijks op tijd, of komen helemaal niet opdagen. Dit leidt tot veel overlast en frustratie bij reizigers, onze inwoners. Daarnaast had Qbuzz vooraf aangekondigd dat de eerste weken kosteloos zouden zijn voor reizigers, wat vragen oproept over de voorbereiding en verwachtingen van deze overstap“. Het CDA stelde de onderstaande vragen:
1. Was het College vooraf op de hoogte van de problemen die Qbuzz nu ervaart?
a. Heeft Qbuzz het College geïnformeerd over mogelijke opstartproblemen?
b. Was het aanbieden van kosteloos vervoer in de eerste weken een bewuste keuze van Qbuzz om de impact van deze problemen te verzachten?
2. Hoe beoordeelt het College de start van Qbuzz in Zuidplas?
a. Kan het College een reflectie geven op de impact van de opstartproblemen op inwoners van Zuidplas?
b. Hoe beoordeelt het College de communicatie van Qbuzz richting reizigers over de problemen?
3. Welke acties gaat het College ondernemen om deze problemen zo snel mogelijk kenbaar te maken bij Qbuzz en de provincie?
a. Is er al contact geweest met Qbuzz om een snelle oplossing te eisen?
b. Kan het College inzetten op betere monitoring en rapportage van de prestaties van Qbuzz in de komende weken?
4. Hoe kijkt de provincie Zuid-Holland, als opdrachtgever, naar de start van Qbuzz?
a. Heeft de provincie reeds actie ondernomen richting Qbuzz om de problemen te verhelpen?
b. Heeft het College contact met de provincie over de ontstane situatie, en zo ja, wat is daaruit gekomen?
5. Wanneer is de verwachting dat Qbuzz de dienstregeling volgens planning laat verlopen?