De Bestuurlijke Adviesgroep (BAG) voor de A20 MIRT-Verkenning heeft een Voorlopig Voorkeursalternatief (VVKA) vastgesteld. Op de MIRT-bijeenkomst op 5 november de werd door de BAG de voorkeur uitgesproken voor een derde rijstrook aan beide kanten op snelweg A20 vanaf Nieuwerkerk aan den IJssel tot aan de afrit Gouda. Andere varianten, waarbij bijvoorbeeld alleen tussen Nieuwerkerk en Moordrecht een rijstrook bij komt, krijgen niet de voorkeur.
De drie rijstroken van de A20 lopen door in het Gouwe-aquaduct. Daartoe wordt de rijbaan in het Gouwe-aquaduct verdeeld in vijf rijstroken, waarvan drie afkomstig van de A20 en twee vanaf de A12. Dit is mogelijk door de vluchtstrook in het Gouwe-aquaduct te versmallen. De rechter rijstrook gaat over in de afrit naar Gouda.
De aanleg zal aan de zuidkant plaats vinden van de A20, langs de Parallelweg-Zuid en Rijksweg. Hiervoor zullen enkele woningen gesloopt worden.
Tijdens het traject zijn veel meningen verzameld van inwoners, bedrijfsleven en andere betrokkenen. De grootste zorgen die men heeft zijn de toename van geluidsoverlast en die van fijnstof. Dat wordt in de Milieu Effect Rapportage (MER) niet herkend door Rijkswaterstaat, waar men over de luchtkwaliteit schrijft: “Het effect van de alternatieven op de luchtkwaliteit is klein en leidt niet tot relevante verschillen tussen de alternatieven. In het studiegebied worden de grenswaarden voor NO2 en PM10 niet overschreden.”
Het gebied langs de A20 bij Nieuwerkerk aan den IJssel is onderdeel van het studiegebied en deze locatie is opgenomen in het Meerjarenprogramma geluidsanering (MJPG). Hoe precies het koppelproces gaat en wanneer er iets gaat gebeuren is nog niet duidelijk. “Momenteel vindt afstemming plaats tussen het MJPG en de MIRT-verkenning A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda. De verdere uitwerking van de maatregelen volgt in de planuitwerkingsfase. Verder afstemming over de voortgang zal plaatsvinden in het kader van het (ontwerp)tracébesluit “, schrijft onderzoeksbureau Antea in een van de vele documenten.
Op de MIRT-bijeenkomst op 5 november was geluidsniveau ook een belangrijk aandachtspunt. De bewoners vroegen zich af waarom in het rapport van Antea alleen oude meetwaardes, berekeningen en aannames zijn vermeld en niet de actuele meetgegevens. Men heeft nu al overlast en door ontbreken van de meetgegevens heeft men geen vertrouwen in de MER-rapportage die spreekt van geen tot beperkte toename van het geluidsniveau: “In vergelijking met de bestaande situatie neemt in het studiegebied de geluidbelasting in de referentiesituatie toe. De alternatieven zorgen voor een extra verandering in de verkeersintensiteiten en kennen hierdoor kleine veranderingen in de geluidbelasting in het studiegebied.” De bewoners riepen wethouder Jan-Willem Schuurman (vervoer) ook op om goed de luisteren naar de inwoners en dat mee te nemen in vervolg-overleggen.
Marijke Edel woont aan de Parallelweg Zuid en had al eerder ingesproken bij de gemeenteraad toen het voorstel aan de orde kwam voor meefinanciering: “We zijn al zo lang bezig om de geluidsoverlast die er nu al is aan te pakken maar we krijgen geen gehoor. Ik heb niets tegen de verbreding maar wil dat de gemeente er voor gaat pleiten dat verbreding alleen door kan gaan als er ook wat aan het geluid voor het nieuwe tracé wordt gedaan. Nu staat het als een koppelproject en het zou prioriteit hebben, maar dat horen we al erg lang.”.
De minister van Infrastructuur en Milieu moet nu een besluit gaan nemen over de voorlopige voorkeur. Daarna wordt gestart met een zogenaamd Tracé-besluit. Als alles voorspoedig blijft verlopen zal de verbreding op zijn vroegst in 2021 gaan starten.