Het Comenius College in Nieuwerkerk heeft de afgelopen week weer aandacht gegeven aan duurzaam leven tijdens een projectweek voor leerlingen in de leerjaren 1 tot en met 3. De leerlingen zijn zich bewuster geworden van het belang van milieubewust leven, de waarde van grondstoffen en het belang van reparatie, recycling en afvalscheiding.
Tijdens de projectdagen over duurzaamheid van 12 tot en met 14 februari stonden de duurzame ontwikkelingsdoelen 11, 12 en 14 van Verenigde Naties centraal op Comenius Nieuwerkerk: (11) Duurzame steden en gemeenschappen, (12) Verantwoorde consumptie en productie en (14) Leven in het water.
Voor elk leerjaar was een aantrekkelijk programma met passende activiteiten bedacht: voor de eerste twee leerjaren meer praktisch en creatief, voor leerjaar 3 meer theoretisch en gerelateerd aan de omgeving. Alle leerlingen kregen informatie over schone oceanen, duurzaam voedsel en recycling.
Inspiratie
Als inspiratie vertelden medewerkers van de organisatie Scrap uit Rotterdam – geeft restmateriaal een tweede kans – en Verdraaid goed – voert circulaire projecten uit – wat zij doen aan ‘upcycling’. Ook de vrijwilligers van het Repair Café Zuidplas kwamen een dagdeel op school om samen met de tweedeklassers kapotte spullen te repareren. Verder kregen deze leerlingen een rondleiding bij de Milieustraat van de gemeente Zuidplas.
Derdeklassers bezochten het Maritiem Museum in Rotterdam, waar ze informatie kregen over de CO2-uitstoot van boorplatforms. Passend bij het thema duurzaamheid reisden ze met de trein naar Rotterdam, en dat niet alleen: ze wandelden ook nog van school naar het treinstation en terug!
‘Weinig restafval kán’
Vier meiden vertellen dat ze ook enkele films hebben gezien, bijvoorbeeld over iemand die in drie jaar maar heel weinig restafval overhield en zelf haar deodorant en tandpasta maakte. ‘Dat kan dus allemaal. En je hoeft niet zoveel plastic te gebruiken’, zeggen ze. Wat hen bijblijft is het nut van afvalscheiding; dat willen ze thuis nog bespreken.
Projectmarkt
Tijdens de afsluitende projectmarkt laten de leerlingen elkaar zien wat ze zoal hebben bedacht of gemaakt: afvalkunst, een kraampje met tweedehands spullen, doppendozen voor KNGF Geleidehonden, of een ‘lanceerinstallatie’ van raketten gemaakt van plastic flessen. De leerlingen mogen met hun ‘afvalpunt’ laten merken welke activiteit ze de beste vinden.
Directeur Bas Visser zegt tot slot: ‘Ik ben trots op wat jullie hebben gedaan en laten zien aan creatieve en leuke dingen. Bedankt!’
Bio-bekers
Interim-teamleider Fokke van Bockel vertelt dat de school zelf ook stappen zet op het gebied van duurzaamheid. Vorig jaar zijn er bijna 400 zonnepanelen op het schooldak gelegd. Dit jaar zullen er voor schoolfeesten recyclebare bekers besteld worden in plaats van plastic bekers.
Unesco-school
Comenius Nieuwerkerk zit in het oriëntatietraject om een Unesco-school te worden. Dat wil zeggen: een school die zich bezighoudt met vrede en mensenrechten, intercultureel leren, wereldburgerschap en duurzaamheid. Elk schooljaar vinden er drie projectweken plaats over de thema’s van de Unesco. Met de projectweek over duurzaamheid is er weer een piketpaaltje geslagen!
Meer informatie op www.comenius.nl