De VVD in Zuidplas maakt zich zorgen om de oude panden in de Dorpsstraat in Zevenhuizen en heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W in Zuidplas.
Raadslid Leendert Karreman stelt als inleiding “De Dorpsstraat in Zevenhuizen heeft een aantal oude panden die niet (of slecht) onderheid zijn. In dit gebied ontstaat een groeiende onrust over het vrachtverkeer. Door de trillingen ontstaan er scheuren en verzakkingen aan deze panden“.
Volgens hem zijn de nog bestaande oude panden die de authentieke sfeer maken van de Dorpsstraat en hebben volgens hem veel immateriële waarde : “Bovendien gaat het ook om de veiligheid en de zorgplicht die we als lokale overheid hebben richting de eigenaren van deze panden. Winkels en bedrijven moeten bevoorraad kunnen worden. Het weren van vrachtverkeer in de Dorpsstraat is om die reden onwenselijk. Wat wel kan is onderzoeken naar mogelijkheden om het vrachtverkeer te verminderen wat geen bestemming heeft in de Dorpsstraat”.
Hierover stelt Karreman de volgende vragen:
- Is het college bekend met de overlast van vrachtverkeer die in toenemende mate wordt
ervaren? - Zijn er richtlijnen die van toepassing zijn op de hinder (zoals geluid en trillingen) wat
vrachtverkeer met zich meebrengt?
a. Zo ja, welke?
b. Zo ja, wordt deze toegepast en wat zijn de uitkomsten? - Is bekend hoeveel zwaar verkeer door de Dorpsstraat gaat? Zo ja, wat zijn de aantallen?
- Is het college van mening dat het vrachtverkeer wat geen eindbestemming heeft in de
Dorpsstraat idealiter een andere route zou moeten volgen om de oude authentieke panden niet onnodig bloot te stellen aan de gevolgen van trillingen? (graag met onderbouwing)
Karreman vraagt ook aandacht voor het gebied aan het zuidelijke deel van de Dorpsstraat, gelegen tussen de Weth. Kreftlaan en de Burg. Boerstraat. Dit is een eenrichtingsweg richting het noorden en dit gedeelte is smaller dan het noordelijke deel, tussen de Burg. Boerstraat en de Opril, waar het een tweerichtingsweg is. Het gros van het vrachtverkeer in het ‘zuidelijke deel’ heeft hier geen eindbestemming, dat is of het noordelijk deel (waar meer winkels/bedrijven gevestigd zijn) of elders.
Daarover stelt het raadslid de volgende vragen
- Is het effect van trillingen bij eenzelfde omstandigheid heviger in het smalle deel van de
Dorpsstraat, dan in het bredere deel? Waarom wel/niet? - Deelt het college de stelling dat het overgrote deel van het vrachtverkeer geen
eindbestemming heeft in het deel van de Dorpsstraat, gelegen tussen de Weth. Kreftlaan en
Burg. Boerstraat? Zo niet, waarom niet? - Deelt het college de opvatting dat vrachtverkeer met als eindbestemming het noordelijke
deel van de Dorpsstraat (ten noorden van de Burg. Boerstraat) minder overlast veroorzaakt
indien de route loopt via de Burg. Klinkhamerweg? Zo niet, waarom niet? - Welke mogelijkheden ziet het college om het vrachtverkeer in het zuidelijke deel van de
Dorpsstraat te verminderen?