8.5 C
New York
dinsdag 30 april 2024

Bodemonderzoek rond A20 als voorbereiding van verbreding

Rijkswaterstaat gaat de aankomende tijd onderzoek doen naar de bodemgesteldheid rondom snelweg A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda. Voordat de eerste schop over enkele jaren de grond in gaat, moet eerst duidelijk zijn hoe de bodemgesteldheid in het gebied langs de A20 is. Er worden verschillende soorten onderzoek verricht naar mogelijk aanwezige obstakels in de ondergrond. Zoals (ontplofbare) oorlogsresten, archeologische vondsten en bodemvervuiling. Ook wordt geotechnisch onderzoek gedaan naar de opbouw van de bodem.

‘Het bodemonderzoek voorkomt dat we straks tijdens de werkzaamheden vondsten doen of obstakels tegenkomen waardoor we het werk moeten stilleggen en er mogelijk hinder ontstaat’, vertelt Toni Fiedler, projectleider Onderzoeken bij Rijkswaterstaat. ‘Als opdrachtgever hebben wij bovendien de plicht om voor de aannemer de staat en de kwaliteit van het areaal inzichtelijk te maken.’

Mogelijk Duitse loopgraven uit Tweede Wereldoorlog

De onderzoeken vinden niet zomaar op willekeurig gekozen plekken plaats. Korvinus: ‘We hebben eerst bureauonderzoek gedaan. Op basis van de beschikbare gegevens hebben we bepaald voor welke locaties veldonderzoek nodig is. Zo kwam uit de onderzoeken naar voren dat er misschien Duitse loopgraven uit de Tweede Wereldoorlog in het gebied liggen.’ Langs het tracé wordt nu op zo’n 600 meetpunten onderzoek verricht.

Hinder voorkomen

Om hinder voor de perceeleigenaren zo veel mogelijk te beperken, laat Rijkswaterstaat de verschillende typen veldwerk zoveel mogelijk bundelen. Fiedler: ‘Als je de onderzoeken slim met elkaar combineert, hoeven we niet voor meerdere onderzoeken bij dezelfde perceeleigenaar terug te komen.’ Korvinus: ‘Die puzzel zijn we nu aan het leggen. Er is daarom nog geen vastgestelde planning, wel een planning op hoofdlijnen. Rond februari en maart 2023 vinden de meeste onderzoeken plaats. Hierbij houden we ook rekening met het broedseizoen. We willen de ecologie niet verstoren.’

De grondeigenaren zijn vorig jaar al geïnformeerd over de veldonderzoeken op hun perceel. Ook ontvingen zij onlangs een brief waarin staat welke van de vier typen onderzoek op hun perceel gaat plaatsvinden. Binnenkort worden zij vanuit het ingenieursbureau AlphA20 benaderd om detailafspraken te maken.

Vervolgonderzoek

Afhankelijk van de bevindingen kan er in een later stadium nog vervolgonderzoek komen. Ook wordt de bodem onder het wegdek van de A20 nog op verschillende punten onderzocht. Fiedler: ‘Die onderzoeken, waarvoor we rijstroken moeten afsluiten, laten we ’s nachts uitvoeren zodat weggebruikers er zo min mogelijk hinder van ondervinden.’

Advertentie