Tientallen bewoners en ondernemers hebben donderdag 18 januari een inloopavond bezocht over de mogelijke invoering van een Blauwe Zone in het Oude Dorp van Nieuwerkerk aan den IJssel. De winkeliersvereniging van het Oude Dorp heeft bij de gemeente het verzoek neergelegd om zo’n zone in het oude centrum in te voeren. Nieuwerkerk kent al zo’n gebied rond winkelcentrum de Reigerhof.
De invoering van een Blauwe Zone moet het parkeerprobleem voor een deel oplossen. Uit een parkeeronderzoek dat de gemeente in november heeft uitgevoerd blijkt dat er in sommige delen van het Oude Dorp een behoorlijk parkeerprobleem is. Het blijkt echter ook dat het probleem vooral veroorzaakt wordt door mensen die in het gebied werken en de hele dag hun auto laten staan. Gevolg is dat er voor klanten weinig ruimte meer is. Eigenlijk is de gemeente dus nu gevraagd door de ondernemers om een probleem op te lossen dat ze zelf veroorzaken, al tientallen jaren lang.
Om de mensen die in het gebied werken te dwingen elders te gaan parkeren zou de Blauwe Zone ingevoerd moeten worden. Het gemeente bestuur heeft tot nu toe geen nee en geen ja gezegd. Wethouder Jan Hordijk wil de stem van de bewoners zelf eerst horen voordat een besluit valt. De mededeling van de winkeliersvereniging dat uit eigen onderzoek bleek dat er veel draagvlak zou zijn is niet voldoende. Voor de bewoners in het gebied zelf valt er voordeel te halen uit het feit dat er meer ruimte zal komen. Daar staat tegenover dat voor een tweede of meer auto’s in een huishouden voortaan ruim twintig euro per jaar betaald moet worden. Mensen die met de auto naar één van de vele restaurants komen moeten hopen dat de kok snel kookt want de maximale parkeertijd is twee uur.
De situatie voor de bewoners rond het gebied zoals de Vrijheidslaan, Schoolstraat, Parkmos en een deel van de Kerklaan kan de situatie wel eens flink verslechteren. Mensen zullen na invoering van de Blauwe Zone proberen om zo dichtbij als mogelijk hun auto neer te zetten. Hierdoor wordt het aantal beschikbare parkeerplaatsen vooral overdag flink minder. De gemeente heeft namelijk geen enkel drukmiddel om mensen te verplichten op de lege parkeerplaats bij de Lichtkring te parkeren.
Jaren geleden heeft de gemeente rond het Oude Dorp extra parkeerplaatsen aangelegd aan de Dreef en aan de Parallelweg-Zuid vlakbij de Gele Brug. Ook is het beheer van de parkeerplaats van de Lichtkring kerk overgenomen. Hierdoor is ook deze parkeerplaats beschikbaar gekomen. Uit het parkeeronderzoek blijkt dat deze parkeerplaats nu vrijwel niet gebruikt wordt.
Bezoekers van de inloopavond zijn verdeeld over de Blauwe Zone als oplossing voor het parkeerprobleem. De één is blij dat er eindelijk een echte stap mogelijk lijkt terwijl de andere riep een actiegroep te starten met de bewoners van één van de zijstraten van de Dorpsstraat. Inwoners en belanghebbenden krijgen tot 1 februari de tijd om hun mening kenbaar te maken. Dat kan schriftelijk maar ook via een reactieformulier op de website van de gemeente. Het is dan aan het college van B&W om een Salomonsoordeel te vellen over het vraagstuk. Wethouder Hordijk is zich bewust dat hij in ieder geval nooit iedereen blij kan maken.