8.5 C
New York
zondag 23 februari 2025

D66 Zuidplas : Behoud overkapping aan beide ingangen van het station

D66 raadslid Ryan Adriaanse heeft schriftelijke vragen gesteld over een presentatie die afgelopen dinsdag aan de gemeenteraad is getoond door ProRail. ProRail heeft verder uitleg gegeven aan de gemeenteraad over de renovatie van het treinstation in Nieuwerkerk aan den IJssel. Gouwe IJssel Nieuws kreeg de presentatie ook op verzoek van ProRail.

2027 zal in het teken staan van de renovatie van het treinstation dat al jaren onderaan de lijst van beste stations van Nederland bungelt. Tijdens de renovatie, die 6 tot 9 maanden gaat duren, zal er 23 dagen geen trein tussen Gouda en Capelle kunnen rijden. Prorail is bezig met een voorlopig ontwerp van de nieuwe situatie waarna de aanbesteding kan plaatsvinden.

Aan de hand van dit ontwerp had Adriaanse wel wat vragen : “Momenteel zijn hier aan beide kanten twee mini-huisjes/overkappingen, waar bij regen of wind veel mensen onder staan, maar in de plannen lijkt dit niet terug te komen. Dit betekent dat reizigers bij regen of wind onbeschut in de kou moeten wachten – of naar de andere kant van het perron moeten lopen. Absoluut niet wenselijk volgens ons“.

  • Heeft het college aangegeven bij ProRail dat de kleine overkappingen aan de zijde van de Doortocht en de Kleinpolderlaan behouden of uitgebreid moet worden?
  • Is het college niet met ons van mening dat het wenselijk is om ook aan deze zijde beschutÝng te hebben, zoals in de huidige situatie het geval is? (Te denken valt aan vormen zoals: leunoverkapping, abri’s of het doortrekken van de gehele overkapping).
  • Zo ja, op welke wijze heeft het college dit standpunt kenbaar gemaakt bij ProRail? Zo nee, waarom niet?
  • Op welke manier kan een overkapping aan de zuidzijde van het station nog meegenomen worden richting een definitief ontwerp?

Adriaanse begreep uit de presentatie dat er op het maaiveld geen borden meer met vertrektijden komen aan de kant van de Doortocht. Daarover stelde hij de onderstaande vragen :

  • Hoe kijkt het college aan tegen het ontbreken van reizigersinformatieborden aan deze zijde van het station?
  • Is door het college bij ProRail aangegeven dat ook aan deze zijde reizigersinformatieborden wenselijk zijn?
  • Op welke manier kan dit eventueel nog meegenomen worden richting een definitief ontwerp?

Omdat het station een geheel nieuw uiterlijk krijgt heeft Adriaanse ook vragen gesteld over het gebouwtje waar nu Simo’s Pizzeria inzit. Dat was vroeger de wachtruimte en het loket voor verkoop van kaartjes. Dit gebouwtje is echter geen eigendom van ProRail zoals het station is, maar van de NS. “.Als het station wordt vernieuwd, is het volgens ons ook logisch om te kijken naar de toekomst van dit gebouw in relatie tot het station en de bredere omgeving ” schrijft Adriaanse in de aanloop naar de vragen hierover :

  • Op welke manier wordt de NS betrokken bij de ontwikkelingen rondom het station?
  • Is het college niet met ons van mening dat het wenselijk is om dit gebouw mee te nemen in de integrale vernieuwing van het stationsgebied?
  • Op welke manier kan NS nauwer betrokken worden bij deze renovatie en aangejaagd worden mee te denken over de toekomst van dit gebouw?

ProRail liet, net als eerder in de presentatie voor bewoners, weten dat ze in ieder geval aan de slag gaan met de perrons vernieuwen en verbreden, de Stationsoverkappingen vernieuwen, Geluidschermen onder de perrons vervangen, liftinstallatie vervangen, Technische installaties vernieuwen en de bovenleidingsportalen aanpassen.

Er worden geen toegangspoortjes op de perrons geplaatst, iets wat tijdens de bewonersavond meerdere keren gevraagd werd, net als een vertrektijdenbord op de perrons. Het station krijgt na renovatie wederom een lift en geen hellingbaan, die eerder tijdens de informatieavond aan de omwonenden ter sprake kwam.

Huidige lift

Advertentie