Veel ondernemers kunnen vanwege de coronamaatregelen hun bedrijf niet op de gebruikelijke manier runnen, maar zoeken naar alternatieven om toch inkomsten te genereren. Deze initiatieven lijken door de inwoners gewaardeerd te worden, gezien de vele positieve reacties.
De beperkingen vanwege het coronavirus brengt bij veel ondernemers creativiteit naar boven. Zo hebben enkele restauranthouders, na het bekend worden van de maatregelen, hun onverkoopbare verse producten geschonken aan (alternatieve) voedselbanken, waaronder de Boodschappenkast. Diverse restaurants zijn een afhaal- of bezorgservice gestart. Ook kunnen tegoedbonnen worden aangeschaft, zodat de restauranthouder toch inkomsten heeft, en waarmee de koper van de tegoedbon op een later tijdstip het restaurant kan bezoeken.
Kwekers en boeren zijn gestart met de verkoop van hun kakelverse producten aan particulieren vanaf hun eigen erf, al dan niet via een drive-in-oplossing. Voor vaak schappelijke prijzen halen inwoners de beste kwaliteit bloemen, planten, vlees en zuivel in huis.
Op internet zijn in korte tijd veel initiatieven gestart om de lokale ondernemers onder de aandacht te brengen. Zo zijn op Facebook veel pagina’s/groepen actief om producten van lokale ondernemers onder de aandacht te brengen. Maar ook brengen beheerders van enkele websites de lokale ondernemers in beeld. Regionaal is dat bijvoorbeeld wadlokaal.nl (voor diverse branches in de Waddinxveense regio). Via bijv. steundeondernemer.nl kan de consument lokale kwekers en boeren vinden o.b.v. de producten die ze aanbieden.