VVD raadslid Leendert Karreman heeft schriftelijke vragen gesteld over de nieuwe Rottekijker en de infrastructuur rond het buurtschap Oud Verlaat.
“Dit jaar is het 750 jaar geleden dat een dam in de Rotte is gebouwd. Deze dam van ruim 400 meter lang beschermde de inwoners van dit gebied tegen het wilde water. De dam in de Rotte heeft de basis gevormd voor de ontwikkeling van ons gebied, de stad Rotterdam heeft er zelfs haar naam aan te danken. Ter ere van deze historische gebeurtenis worden er een vijftal zogenaamde Rottekijkers langs de Rotte geplaatst. Een van deze kijkers komt bij Oud Verlaat, aan de Middelweg nabij het gemaal. Wij hebben onlangs gesproken met enkele inwoners van Oud Verlaat, dat was voor aanleiding om vragen te stellen aan het college” legt Karreman uit.
Hij wil weten hoe men tot de keuze van de locatie is gekomen, welke plekken er nog meer zijn afgewogen en hoe de participatie heeft plaatsgevonden met de inwoners van Oud Verlaat. De gemeente heeft wel een vergunning aangevraagd en gekregen, ook voor de andere Rottekijker verder op aan de Rottedijk.
Over de infrastructuur is Karreman kritisch en stelt in zijn vragen: “In opdracht van recreatieschap Rottemeren heeft Royal HaskoningDHV een verkeersonderzoek Rottemeren uitgevoerd, wat gepubliceerd is op 23 oktober 2019. Uit dit rapport blijkt dat er in Oud Verlaat verschillende infrastructurele knelpunten zijn. De kruising Rottekade-Middelweg blijkt na onderzoek het kruispunt met de meeste conflictobservaties. De helft van alle geconstateerde conflicten vinden op dit kruispunt plaats. Ook wordt de kruising Vlietkade-Rottekade, bij café Oud Verlaat, als onveilig bestempeld. Daarnaast is er een onderzoek uitgevoerd door DTV Consultants, in opdracht van gemeente Zuidplas, naar infrastructurele knelpunten wat gepubliceerd is op 30 juni 2020. In tegenstelling tot het verkeersonderzoek Rottemeren komt Oud Verlaat in het onderzoek van DTV niet terug“.
Hij stelt dan ook de volgende vragen
- Deelt het college de stelling dat de kruisingen Rottekade-Middelweg en Vlietkade-Rottekade gevaarlijke en onveilige kruispunten zijn? Zo nee, waarom niet?
- Is Oud Verlaat in het onderzoek van DTV Consultants ook onderdeel van het onderzoek geweest? Zo nee, waarom niet?
- Wat is de reden dat Oud Verlaat in geen van de analyses terugkomt (en dus ook niet in de aanbevelingen)?
- Zijn de uitkomsten uit het verkeersonderzoek Rottemeren (door Royal Haskoning) meegewogen bij de keuze van de beoogde locatie voor de Rottekijker?
- Zo ja, waaruit blijkt dat?
- Zo nee, waarom niet?
- In hoeverre wordt de verkeersveiligheid aan de Middelweg en Rottekade negatief beïnvloed, na plaatsing van de Rottekijker?
Als laatste benadrukt hij dat zijn partij van mening is dat bij het verkeersveiliger maken van de kruisingen in Oud Verlaat niet de focus moet liggen op het onaantrekkelijk maken van het autoverkeer. Na de realisatie van Neselande is de verbinding met Nieuwerkerk en Zevenhuizen volgens hem niet verbeterd. Hij wil van het college weten of zij de opvatting delen dat inwoners van Oud Verlaat een goede infrastructurele verbinding met de andere Zuidplasdorpen moeten hebben en dat dit niet verder mag verslechteren .