8.5 C
New York
vrijdag 19 april 2024

OM wil handhaving straf veroorzaker ongeval na negeren van waarschuwingslampje op dashboard

In het hoger beroep van een Moordrechtenaar heeft het Openbaar Ministerie dezelfde straf geƫist als waartoe de rechter de bestuurder eerder had veroordeeld. De man wordt ervan verdacht een ongeval te hebben veroorzaakt op snelweg A20 na het negeren van een waarschuwingslampje voor te lage bandenspanning.

In 2017 negeerde de man twee lampjes op zijn dashboard die aangaven dat de bandenspanning te laag was. Hij reed desondanks nog 21 kilometer door met het lampje totdat de auto op de linkerbaan stopte. De man probeerde nog andere weggebruikers te waarschuwen maar een automobilist zag het te laat en knalde bovenop de auto van de Moordrechtenaar. Het andere voertuig sloeg over de kop en kwam aan de andere kant van de weg tot stilstand. De bestuurder van dit voertuig heeft blijvend letsel opgelopen.

De rechtbank in Den Haag heeft de Moordrechtenaar in juli 2019 veroordeeld tot een taakstraf van 40 uur en een voorwaardelijke rijontzegging van een half jaar. Het Openbaar Ministerie heeft toen een taakstraf van 120 uur geƫist. De bestuurder is in hoger beroep gegaan. De officier van Justitie heeft nu in het hoger beroep dezelfde eis gesteld als destijds de uitspraak van de rechtbank was.

De officier van Justitie trok in het requisitoir de volgende conclusie: “Door de waarschuwingen te negeren, niet te voldoen aan zijn onderzoeksplicht en met aanzienlijke snelheid op de linkerrijstrook van de snelweg te rijden, heeft de verdachte
concreet gevaar op de weg veroorzaakt. Door aldus te handelen heeft verdachte de verkeersveiligheid in gevaar gebracht en zijn verantwoordelijkheid als verkeersdeelnemer veronachtzaamd. Vaststaat dat door het ongeval het slachtoffer zeer ernstig letsel heeft opgelopen. Het ten laste gelegde kan worden bewezen
“.

Het OM vraagt het Hof de bewijzen die het aandraagt over te nemen bij de bewijsvoering van artikel 5 van de wegenverkeerswet. Het OM had onder meer informatie uit het instructieboekje van de auto en merkte op dat in eerste instantie een verkeerde kabel door de VOA (Verkeers Ongeval Analyse van de politie) is gebruikt met uitlezen van de computer van het voertuig. Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) heeft hierom een nadere rijproef gedaan met een identieke auto om zo de juiste uitlezing van de informatie te kunnen reconstrueren.

De melding die verdachte gezien heeft, is m.i. die het NFI noemt. Deze melding strookt
ook het meest met wat verdachte daar zelf over zegt. Verdachte zegt dat hij zag ā€˜let op, verminderde bandenspanningā€™. Om die reden verzoek uw Hof bewezen te verklaren dat de melding een andere was dan de Rechtbank bewezen heeft verklaard en dat deze was:
ā€˜Spanningsverlies! Alle banden controleren en in de MMI opslaan
ā€™”, aldus het OM.

De Officier van Justitie is van mening dat de man rechts had moeten gaan rijden en zijn snelheid had moeten minderen. Volgens het OM waren er onderweg genoeg plekken in de 21 kilometer om te stoppen en een controle uit te voeren. Daarom eist men de taakstraf, maar ontzegging van de rijbevoegdheid mag voorwaardelijk zijn met een proeftijd van 2 jaar, omdat de man een bedrijf heeft en hiervoor zijn rijbewijs nodig heeft.

Het Hof zal volgende week uitspraak doen.

 

Advertentie