8.5 C
New York
donderdag 2 mei 2024

Voorrangskruisingen op de Burgemeester Klinkhamerweg Zevenhuizen

Op 30 november staat de nieuwe inrichting van de Burgemeester Klinkhamerweg op de agenda van de gemeenteraad in Zuidplas. Over de weg is al lange tijd veel te doen geweest en werd door de bewoners op meerdere plekken aangewezen als gevaarlijk tijdens het project prikker op de kaart. De kruising met de Noordelijke Dwarsweg werd als grootste probleem gezien, gevolgd door de kruising met de Opril bij de Brandweer. De gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met krediet van € 498.500,- om de plannen uit te voeren.

Met de opening in 2010 van de nieuwe N219 verdween het verkeer op de Klinkhamerweg vanaf de A12 door het dorp richting Nieuwerkerk. Elke dag stonden er voertuigen in de file en kon men zien wat voor eten er op tafel stond bij de bewoners. Er is toen uitgebreid gekeken hoe weg ingericht moest worden en zoveel groepen met zoveel meningen. Uiteindelijk is hierdoor de weg niet ingericht volgens de regels die hiervoor gelden maar is het een mengelmoes van wensen. Na 11 jaar wordt de weg nu opnieuw aangepast, nu volgens de geldende richtlijnen van het CROW.

Kruising met de Opril

In eerste instantie is er gekeken naar een rotonde op de Burgemeester Klinkhamerweg met de Opril. Maar volgens het raadsvoorstel is het niet in te passen :”Met een rotonde zou de parallelweg van de Swanlaweg (ten noordoosten van de kruising) namelijk niet meer toegankelijk zijn. Er is in dit stadium gekozen om eenzelfde kruispuntoplossing te hanteren op beide kruispunten, dit heeft een positief effect op de herkenbaarheid”. Verkeer op de Burgemeester Klinkhamerweg krijgt voorrang op het verkeer van de Opril en Potgietersingel.

Kruising met de Noordelijke Dwarsweg

In het verleden stonden hier verkeerslichten maar die zijn weggehaald na de herinrichting 10 jaar geleden. Er is nu wederom naar gekeken uit het raadsvoorstel blijkt dat een VRI de doorstroming negatief zal beinvloeden : “Los van de (te) lage intensiteit op deze kruisingen is er een erg lange cyclustijd benodigd omdat er per richting groen gegeven moet worden. Er is immers geen ruimte om voorsorteervakken te maken voor rechtsaf, linksaf en rechtdoor. De andere richtingen kunnen dan niet tegelijk groen krijgen. Bij een lange cyclustijd neemt de roodlichtnegatie toe waardoor de verkeersveiligheid afneemt. De VRI is nader uitgewerkt en hiervoor is een simulatieomgeving ingericht. De conclusie is dat er sprake is van een
onacceptabele verkeersafwikkeling in zowel de ochtendspits als de avondspits
“.

Eerder al bleek dat er geen ruimte was voor een rotonde en daarom wordt er nu voorgesteld om het verkeer van de Burgemeester Klinkhamerweg voorrang te geven op verkeer vanaf de Noordelijke Dwarsweg. Verkeer van rechts heeft dan geen voorrang meer. In het raadsvoorstel zijn nog wel wat punten die verder uitgewerkt moeten worden zoals het inmeten van de inritten van bewoners rond deze locatie.

Advertentie