Er is op internet een petitie gestart om het oude treinstation Zevenhuizen-Moerkapelle te openen en de metro vanaf Nesselande door te trekken naar dit nieuwe station. Het oude station Zevenhuizen Moerkapelle stond aan het Noordeinde op de lijn Den Haag – Gouda.
De indiener, Tim Sekac uit Amsterdam, heeft eerder met een petitie getracht de metro vanuit Nesselande naar Zuidplas door te trekken maar die werd maar door net iets meer dan 1.000 mensen ondertekend. In deze petitie stelt Sekac het volgende : “De plaatsen Zevenhuizen en Moerkapelle zijn nu moeilijk bereikbaar, met bussen die slechts 1 keer in het (halve) uur rijden. Het zou een flinke verbetering zijn als de regio zijn, in 1938 gesloten, treinstation Zevenhuizen-Moerkapelle aan de spoorlijn Den Haag-Gouda terugkrijgt, en de Rotterdamse metrolijn B, waarvan het eindpunt Nesselande op 5 km er vandaan ligt ook doorgetrokken wordt naar dat station. Voor goede aansluiting van metro op trein, en een verbinding Met Rotterdam. Net zoals het in 2018 geopende station Zoetermeer Lansingerland, dat een doorgetrokken tramlijn kreeg voor aansluiting“.
Het station op die locatie zal de nieuwe woningen in de Swanladriehoek beter ontsluiten. Op dit moment rijdt lijn 175 en 383 door het dorp en beiden verbinden Zevenhuizen met metrostation Nesselande en 383 rijdt door in de spitsuren naar Den Haag en in de daluren tot Lansingerland Zoetermeer station.
Vijfde dorp
Voor het vijfde dorp is uitgebreid onderzoek gedaan voor Movares voor een nieuw treinstation. Daarbij is het nieuw te maken station Gouweknoop als koppelstation voorzien. Zowel Gouda, Waddinxveen als Zuidplas zien als ideale situatie een gekoppeld station op de lijn Den Haag-Gouda als op de lijn Gouda-Waddinxveen. Daarnaast wil men in het nieuwe dorp een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding maken, die dan de link moet worden naar bijvoorbeeld station Nieuwerkerk en de metro in Nesselande.
In deze onderzoeken bleek dat het doortrekken van de metro voor het vijfde dorp met 8.000 woningen en twee nieuwe industriegebieden niet rendabel zal zijn. De NS en ProRail zien tot 2030 ook geen mogelijkheden op het spoor (ivm drukte) om een extra station te maken voor het vijfde dorp.
Daarmee lijkt het idee goed maar niet haalbaar als men de onderzoeken nader leest. Zevenhuizen en Moerkapelle hebben in de toekomst nog minder woningen dan de totaal in het nieuw te bouwen vijfde dorp. Maar met de wensen vanuit de gemeenteraad voor de nieuwe concessie voor het openbaar vervoer kan deze petitie een duidelijk signaal worden naar de concessiehouders voor beter OV in Zuidplas. Raadslid Molenaar (ChristenUnie/SGP) noemde de huidige routes uit de tijd van Paard en Wagen.
De petitie ondertekend worden op https://petities.nl/petitions/heropen-treinstation-zevenhuizen-moerkapelle-met-aansluiting-op-metro?locale=nl