Het wordt steeds onwaarschijnlijker dat de eerste paal van het Vijfde dorp in 2026 de grond in gaat. Vandaag maakte het Financiëel Dagblad bekend dat een andere overheid, Rijkswaterstaat, ook in beroep is gegaan tegen het bestemmingsplan van het Middengebied.
De vraag is of de gemeenteraad op de hoogte was van de weerstand van Rijkswaterstaat. Grootste struikelblok is voor deze organisatie de impact op de snelwegen A12 en A20. Zuidplas heeft wel met andere overheden zoals de provincie en de gemeente Rotterdam afspraken gemaakt over mobiliteit, maar vreemd genoeg niet met Rijkswaterstaat.
De gemeente neemt in het bestemmingsplan onvoldoende maatregelen om de verkeerseffecten daarvan op de nabijgelegen rijkswegen A12 en A20 op te vangen, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat tegen het FD. In oktober 2023 liet Rijkswaterstaat in een brief al weten niet gelukkig te zijn met de groei op de A12 en A20 voor Zuidplas.
Hier is tijdens de behandeling van de zienswijzen makkelijk overheen gestapt. Al in de brief in oktober schrijft Rijkswaterstaat ;”In de voorkeursvariant stijgen de IC waarden ( Intensiteit en de Capaciteit op een wegvak, red. ) van de kruispunten bij aansluitingen met de A12 en A20 en wegvakken op de A12 en A20 significant door de ontwikkeling van het middengebied. Bestaande problematiek wordt verergerd met als risico een onbeheersbaar verkeersinfarct. Dit blijkt uit de tabellen 5.1 en 5.2 uit het Achtergronddocument Mobiliteit van het Milieueffectrapport Middengebied Zuidplaspolder“. Ook in de zienswijze van Rijkswaterstaat bij het bestemmingsplan komen deze IC waarden terug.
“Bestaande problematiek wordt verergerd met als risico een onbeheersbaar verkeersinfarct”
Zuidplas stelt in haar reactie dat ze het probleem wel ziet: “Bij de ontwikkeling is sprake van woningbouw (incl. voorzieningen) en ontwikkeling van twee bedrijventerreinen. De verkeersbewegingen die deze ontwikkelingen met zich meebrengen, leidt in en om het plangebied
tot een toename van mobiliteit, ten opzichte van de huidige situatie en ook ten opzichte van de autonome toekomstige situatie. Deze toename leidt, door de zwaardere belasting van het wegennet, tot een verslechtering van de bereikbaarheid voor wegverkeer als gevolg van doorstromingsknelpunten. Deze ontstaan vooral op de omliggende wegen A12 en A20 en op de N219 en N457 bij de aansluitingen op de A12 en A20“.
Maar met de samenwerking, zonder Rijkswaterstaat, met andere overheden moet het goedkomen stelt het college van B&W in haar antwoord op de zienswijze ; “Om daarvoor te zorgen, is reeds samenwerking gezocht met betrokken partijen, hetgeen heeft geresulteerd in een eerder vastgestelde Bestuurlijke Overeenkomst (juli 2021) en recent in de Deelovereenkomst Mobiliteit (juni 2023). In deze Deelovereenkomst Mobiliteit heeft Gemeente Zuidplas nadere afspraken over mobiliteitsmaatregelen met Provincie Zuid-Holland en de gemeenten Gouda en Rotterdam
vastgelegd“. De gemeenteraad heeft dit antwoord in haar besluitvorming goedgekeurd.
De exacte beroepstekst is nog niet bekend maar twee overheden die tegen een andere overheid bij de Raad van State in beroep gaan is, voor zover bekend, echt een unicum in bestuurlijk Nederland. Eerder kondigde het waterschap al een gang naar de Raad van State aan.