8.5 C
New York
woensdag 15 januari 2025

Nieuwe dienstregeling NS weer zonder spitstreinen in Nieuwerkerk

Op 15 december is de nieuwe dienstregeling ingegaan van de Nederlandse Spoorwegen maar reizigers van en naar station Nieuwerkerk aan den IJssel moeten nog steeds wachten op de spitstreinen die terugkeren. Deze treinen reden voor de coronacrisis tussen Rotterdam Centraal en Nieuwerkerk aan den IJssel. Vooral in de spits is het erg druk op het station met forensen.

Het aantal reizigers is nog niet zoveel als voor corona maar in 2023 steeg dit aantal toch al behoorlijk. Dagelijks reisde er in 2023 gemiddeld 2866 reizigers per dag. 45% hiervan reist in de ochtend- en avondspits volgens de NS. De verdeling is gelijk, ongeveer evenveel reizigers reizen naar Gouda als naar de richting van Rotterdam.

Nieuwerkerk is het station met de meeste reizigers van de stoptrein stations tussen Rotterdam en Gouda. Ook verwerkt het station meer reizigers dan bijvoorbeeld Lansingerland-Zoetermeer en de R-Net stations tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. Toch rijden er op deze trajecten meer treinen dan op station Nieuwerkerk aan den IJssel.

Gemeenteraadslid Benno de Ruiter (CDA) is hier verbolgen over, dat andere gemeenten wel meer stops krijgen maar niet in de gemeente Zuidplas. De partij had hier eerder al aandacht voor gevraagd bij wethouder De Haas (VVD) van Verkeer maar dat het geen soelaas gegeven. “Tijdens het eerdere debat over dit onderwerp gaf u aan zich in te spannen om extra stops op station Nieuwerkerk te realiseren, maar dat dit ingewikkeld is vanwege regionale en landelijke besluitvormingsprocessen” stelt De Ruiter in schriftelijke vragen aan het college van B&W :

  1. Welke concrete inspanningen heeft het College sinds het eerdere debat geleverd om extra stops op station Nieuwerkerk te realiseren?

a. Welke gesprekken zijn er gevoerd met NS, ProRail en andere betrokken partijen?

b. Zijn er alternatieven onderzocht of aangedragen, zoals het aanpassen van de regionale OV-samenwerking?

  1. Welke rol heeft de gemeente Zuidplas gespeeld in regionale overlegstructuren om de positie van station Nieuwerkerk te versterken?

a. Zijn er afspraken gemaakt binnen de regio om deze kwestie prioriteit te geven?

  1. Waarom lijkt het bij andere gemeenten, zoals Ermelo en Harderwijk, wel mogelijk om extra stops te realiseren?

a. Welke factoren hebben daar een doorslaggevende rol gespeeld?

b. Zijn deze succesfactoren ook toepasbaar op Nieuwerkerk, en zo ja, hoe wordt hierop ingezet?

  1. Hoe verklaart het College dat kleinere stations in de regio, met minder reizigers, zoals Zoetermeer Lansingerland, wel van een hogere frequentie profiteren?

a. Is het College van mening dat deze verdeling rechtvaardig is, en zo nee, welke stappen worden ondernomen om dit te adresseren?

  1. Welke vervolgstappen ziet het College om de kans op extra stops in de dienstregeling van 2025 of daarna te vergroten?

a. Hoe ziet het College de relatie tussen de beperkte frequentie van treinverbindingen op station Nieuwerkerk en het autogebruik door inwoners van onze gemeente?

Advertentie