8.5 C
New York
donderdag 13 maart 2025

Ambulances regio later dan gemiddeld

Bijna 1 op de 3 ambulances komen te laat als ze naar het dorp Zevenhuizen onderweg zijn. Dat blijkt uit cijfers van het RIVM die door RTL Nieuws zijn verwerkt naar percentages. Maar niet alleen Zevenhuizen heeft hier mee te maken, Moerkapelle en Nieuwerkerk aan den IJssel schommelen de cijfers rond 1 op de 5 ambulances die te laat zijn met een spoedrit. De norm is dat 1 op de 20 ambulances (5%) te laat komt bij spoedgevallen.

In Waddinxveen komt ongeveer 10,6% van de ambulances te laat, in Moordrecht is dat slechts 5,5% maar ook daar wordt de landelijke norm overschreden. De Goudse wijk Westergouwe scoort nog slechter dan Moordrecht met een 7,8%. Een ander gebied in de regio, Rotterdam Nesselande scoort ook 20,3% aan ambulances die te laat zijn. Nesselande behoort tot de veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond.

De woordvoerder van RAV Hollands Midden legt uit dat de cijfers van RTL Nieuws een andere waarde krijgen dan binnen de regio Hollands Midden :”Het begrip aanrijtijd krijgt door het artikel van RTL te veel waarde toegekend en wordt ten onrechte gebruikt als een maat voor goede zorg. In al de meer afgelegen en minder bevolkte gebieden van de veiligheidsregio heeft de RAV afspraken gemaakt met de brandweer over de inzet van Brandweer First Responders (BFR)“.

Bron RIVM/ RTL Nieuws

Hij vervolgt : “Acute zorgvragen waarbij de tijd een doorslaggevende factor is (A0 urgenties) worden ondersteund door de BFR en de burgerhulpverleners. Zij zijn cruciaal in de ‘Çhain of survival’.  Die wonen per definitie dichtbij en leveren een hele belangrijke bijdrage in de overleving van de incidenten die wij classificeren met A0. De A0 urgentie is in 2024 geïntroduceerd om meer onderscheid te kunnen maken in de spoedgevallen voor de tijdskritische gevallen (verbloeding, verstikking en reanimatie). Gemeenten staan aan de lat om te zorgen voor voldoende burgerhulpverleners“.

De 15 minuten norm is ooit bedoeld om de spreiding van standplaatsen en de hoeveelheid ambulancezorgprofessionals en ambulancevoertuigen te berekenen die nodig is om, per regio, aan de vraag naar ambulancezorg te kunnen voldoen. De RAV is ingericht en wordt volgens de wet geacht om 95% van de A1 ritten binnen 15 minuten aan te rijden (responstijd).

De norm geldt voor een gemiddelde prestatie over de gehele regio Hollands Midden en is niet van toepassing op gemeenten of delen hiervan. Prestaties in dichtbevolkte gebieden met een ambulancepost liggen altijd hoger dan in rurale gebieden. Dat komt omdat ambulances in de regel in de buurt geplaatst worden waar de meeste mensen wonen. Daar is immers de kans op een acute zorgvraag het hoogst. Op momenten van schaarste worden aan de hand van een ‘schuiftabel’ ambulances voortdurend geschoven naar een zo gunstig mogelijke positie, om met de schaarse middelen zoveel mogelijk burgers te kunnen blijven bedienen” aldus de RAV Hollands Midden .

Hiermee geeft de veiligheidsregio wel aan dat aan de rand van de veiligheidsregio, waar Zuidplas onder valt, de responstijd langer kan zijn. Maar de RAV ziet wel mogelijkheden nog om in de toekomst verbeteringen toe te passen : “In 2025 verwachten we een verdere verbetering te realiseren, als we op de meldkamer gaan werken met ‘geadviseerde uitgifte’. Het systeem maakt gebruik van data-analysen en kunstmatige intelligentie om centralisten te ondersteunen bij het nemen van beslissingen over de spreiding en inzet van ambulances. Hierdoor wordt de denkkracht van de centralist ondersteund en vergroot. De tool verbetert de efficiëntie en effectiviteit van de inzet van de ambulances, maar houdt ook rekening met de werkdruk en de omstandigheden van de rijdienst“.

Ambulancezorg is verdelen van schaarste

Volgens de RAV is de ambulancezorg is verdelen van schaarste. Te vaak wordt onterecht een beroep gedaan op ambulancezorg. Als de capaciteit wordt ingezet om een vervoersprobleem op te lossen, kan die niet worden ingezet voor de acute zorg. “Een maatschappelijk discussie is nodig over wat wij als maatschappij willen met de ambulancezorg. Zijn we bereid om zelf vervoersproblemen op te lossen of willen we hiervoor een beroep blijven doen op schaarse acute zorg? De capaciteit van de ambulancezorg kan niet blijven groeien, als we de zorg ook nog betaalbaar willen houden. Nog even los van het feit dat we in de toekomst verwachten steeds moeilijker nieuwe collega’s te kunnen vinden” legt de woordvoerder uit.

De RAV Hollands Midden is voldoende op formatie. Het op formatie houden van de teams vormt naar verwachting een toenemende uitdaging. Daarom wordt ook ingezet op functiedifferentiatie. Door de inzet van verschillende functies kunnen we zorg op maat leveren en de spoedzorg zoveel mogelijk beschikbaar houden voor de acute zorgvragen. De RAV Hollands Midden is continu bezig om de dienstverlening te verbeteren. Spreiding van ambulances en beschikbaarheid van personeel wordt zo verstandig mogelijk ingezet. Voor een regelmatige analyse hiervan wordt sinds 2023 met behulp van wiskundige rekenmodellen gebruik gemaakt actuele en historische data en de beschikbare capaciteit

Zuidplas en Waddinxveen krijgen normaliter ambulancezorg vanuit regio Gouda. In Moordrecht is hiervoor een extra ambulance wachtplaats ingericht. Echter is de afgelopen jaren vaak de hulp ingeroepen van Capelle en Rotterdam voor Zevenhuizen en Nieuwerkerk en voor Waddinxveen en Moerkapelle van Zoetermeer. De ambulances uit Zoetermeer zijn een enkele keer ook opgeroepen voor Nieuwerkerk.

De RAV geeft hierop de onderstaande toelichting : “De samenwerking met Haaglanden en Rotterdam Rijnmond (en andere RAV’s) is goed. Aan de samenwerking ligt een overeenkomst ten grondslag, het burenhulpconvenant, waarin de onderlinge afspraken staan beschreven. Landelijk zijn ook afspraken gemaakt, op basis waarvan we van elkaar ambulances in kunnen zetten, als deze onze regio doorkruisen en op dat moment beschikbaar zijn. Zo zorgen we ervoor dat de dichtstbijzijnde ambulance altijd kan worden ingezet. Omdat alle ambulancediensten volgens dezelfde protocollen werken, sluiten werkwijzen tussen ambulancemedewerkers goed op elkaar aan.

Voor bepaalde delen van elkaars regio zijn structurele afspraken gemaakt, omdat deze beter vanuit de andere veiligheidsregio kunnen worden bediend. Voorbeelden hiervan zijn dat vanuit Hollands Midden een deel van Wassenaar wordt bediend. Haaglanden ondersteunt Hollands Midden o.a. in delen van de gemeente Zuidplas en Rotterdam Rijnmond o.a. in delen van de Krimpenerwaard en Zuidplas.

Advertentie