8.5 C
New York
maandag 27 oktober 2025

GroenLinks-PvdA stelt 46 vragen over slachterij Boer in Nieuwerkerk

De gemeenteraadsfractie van GroenLinks-PvdA heeft een compleet vragenvuur losgelaten op het college van B&W in Zuidplas over de kalverslachterij T. Boer aan de ‘s-Gravenweg in Nieuwerkerk aan den IJssel. “De fractie GroenLinks-PvdA verzoekt deze informatie om een volledig en feitelijk beeld te krijgen van de vergunningensituatie, naleving en toezicht op de inrichting T. Boer & Zn, alsmede om de transparantie richting inwoners en raad te versterken” laat raadslid Martin Damen weten.

Eerder al hield Damen een onderzoek na klachten van omwonenden. Toen schreef hij al : ““Tijdens onze werkbezoeken deze zomer spraken wij bewoners. Sommigen houden hun ramen dicht vanwege de geur of gebruiken hun tuin minder door het lawaai. Wij vinden dat deze locatie niet langer geschikt is voor dit bedrijf en zeker niet voor uitbreiding“. Nu wil hij alle gegevens over de vergunningen, toezicht en handhaving op de slachterij. Hierbij is het opvallend hoeveel detaildocumenten het raadslid wil hebben en is de vraag of de gemeente wel over alle vragen gaat en antwoord kan geven.

De vragen:

1. Kunt u een volledig overzicht verstrekken van alle verleende, lopende en afgewezen vergunningen, meldingen en ontheffingen die betrekking hebben op de activiteiten van T. Boer & Zn binnen de gemeente Zuidplas (met vermelding van vergunningssoort, datum, status en bevoegd gezag)?
2. Welke diensten of instanties zijn verantwoordelijk voor toezicht en handhaving (gemeente, ODMH, NVWA, waterschap e.d.)?
3. Op welke wijze wordt de gemeenteraad periodiek geïnformeerd over toezicht, naleving en handhaving rond deze inrichting?

Omgevingsvergunning (bouwen, slopen, gebruik)

4. Voor welke onderdelen van de bedrijfsvoering zijn omgevingsvergunningen verleend?
5. Zijn er momenteel aanvragen in behandeling of bezwaar‑ of beroepsprocedures lopend?
6. Zijn er overtredingen vastgesteld bij bouw-, sloop- of gebruiksactiviteiten?
7. Wilt u de rapportages en controleverslagen van de ODMH of gemeentelijke toezichthouders met betrekking tot deze vergunningen beschikbaar stellen?
8. Zijn er lasten onder dwangsom of andere handhavingsbesluiten genomen, en wat is daarvan de actuele stand?

Milieuvergunning / milieubelastende activiteit

9. Onder welke milieucategorie valt de inrichting van T. Boer & Zn volgens de Omgevingswet?
10. Beschikt het bedrijf over een geldige vergunning of melding voor geluid, geur, emissie en afvalwater?
11. Wanneer hebben de laatste milieu-inspecties plaatsgevonden, en wat waren de belangrijkste bevindingen?
12. Zijn er overtredingen of verbetermaatregelen opgelegd?
13. Graag toezending van de volledige milieu-inspectierapportages van ODMH over de afgelopen drie jaar.

Watervergunning en lozingen

14. Beschikt het bedrijf over een geldige watervergunning of lozingsmelding (bij welk bevoegd gezag)?
15. Welke lozingsparameters worden gemonitord (BZV/CZV, vetten, stikstof e.d.)?
16. Zijn sinds 2020 overschrijdingen of overtredingen vastgesteld?
17. Kunt u de inspectie- en meetrapporten van het waterschap en/of ODMH aan de raad beschikbaar stellen?

Bestemmingsplan / omgevingsplan

18. Is het huidige gebruik van alle percelen in overeenstemming met het geldende bestemmings- of omgevingsplan?
19. Indien niet, voor welke delen bestaat planologische strijdigheid?
20. Zijn er handhavingsbesluiten of dwangsommen opgelegd?
21. Wilt u de onderliggende planologische onderbouwing van de weigering van de VVGB, inclusief nota van zienswijzen, ter inzage geven?

Dierenwelzijn en veterinaire controles (NVWA)

22. Beschikt T. Boer & Zn over een geldige erkenning en registratie bij de NVWA?
23. Wanneer vonden de laatste veterinaire controles plaats en wat waren de resultaten?
24. Zijn overtredingen of waarschuwingen vastgesteld?
25. Kan de gemeente de inspectierapporten van de NVWA vanaf 2020 opvragen en aan de raad beschikbaar stellen?

Hygiëne en voedselveiligheid

26. Is de HACCP- of EU-erkenning voor voedselveiligheid actueel?
27. Zijn afwijkingen of maatregelen opgelegd door de NVWA of certificerende instanties?
28. Wilt u de beschikbare voedselveiligheids- en hygiëne-rapportages delen?

Geluid, geur en luchtkwaliteit

29. Wat zijn de vergunde waarden voor geur- en geluidsbelasting?
30. Hoe vaak worden metingen uitgevoerd en door wie?
31. Welke klachten zijn sinds 2022 ontvangen?
32. Wilt u de metingen en controleverslagen inzake geluid en geur openbaar maken?

Bodem, sloop en asbest

33.Zijn bodem- of asbestonderzoeken uitgevoerd bij sloop- of bouwwerkzaamheden?
34. Zijn daaruit maatregelen of meldingen voortgekomen?
35. Wilt u de bodemonderzoek- en slooprapporten aan de raad toesturen?

Verkeer en transport

36. Welke vergunningen of afspraken gelden voor vracht- en diertransport rond de inrichting?
37. Zijn er klachten over verkeersoverlast of onveiligheid geregistreerd?
38. Zijn tijdvensters of routes vastgelegd?
39. Wilt u de verkeers- en toezichtverslagen met betrekking tot deze transportstromen delen

Handhaving en naleving

40. Hoe vaak is sinds 2020 toezicht gehouden door gemeente, ODMH of NVWA?
41. Zijn handhavingsbesluiten of verbeterplannen vastgesteld?
42. Wat is de actuele stand van uitvoering van deze maatregelen?
43. Wilt u de volledige inspectie- en handhavingsdossiers (voor zover openbaar) beschikbaar stellen

Openbaarheid en transparantie

44. Kunt u bevestigen welke van bovengenoemde documenten openbaar zijn of op korte termijn openbaar kunnen worden gemaakt?
45. Op welke juridische grond (WOO-artikelen) worden eventuele delen niet openbaar gemaakt?
46. Kan de raad inzage krijgen in de correspondentie tussen gemeente, ODMH, provincie, NVWA en het bedrijf vanaf 2020?

Advertentie