8.5 C
New York
donderdag 22 februari 2024

Bewoonster appartementencomplex Nieuwerkerk gered door rookmelder

Zondagmiddag 6 augustus werd kort voor het avondeten de brandweer in Nieuwerkerk gealarmeerd voor een brand. Ditmaal ging het om een pand aan de Boslaan.

Bij aankomst trof de brandweer de oorzaak van de brand al snel aan: een magnetron die inmiddels door een bezoeker naar buiten was gebracht en op straat was gezet.

Bezoekers van bewoners van naastgelegen appartementen hoorden de rookmelders afgaan. Daarop hebben ze bij het slachtoffer aangebeld en op de deur en de ramen gebonkt. Inmiddels was al rook in de woning zichtbaar. Pas na geruime tijd heeft de bewoonster de deur opengedaan. Het huis bleek toen al vol met rook te staan.

Een van de bezoekers is direct op zoek gegaan naar de bron van de verstikkende rook. Hij trof een brandende magnetron aan, heeft de stekker eruit getrokken en heeft het apparaat naar buiten gebracht. Andere bezoekers hebben zich over de vrouw ontfermd en hebben de woning gelucht. De vrouw liet weten dat ze in slaap was gevallen.

Omdat de bewoonster last had van de rook is een ambulance gewaarschuwd. Het ambulancepersoneel heeft de vrouw nagekeken en heeft laten weten dat het inmiddels goed gaat met haar.

De brandweer heeft de woning geventileerd. Bekeken zal worden of het appartement voor bewoning geschikt is of dat deze eerst schoongemaakt moet worden voordat de bewoonster er weer terecht kan.

Volgens bewoners en bezoekers zijn de rookmelders in het complex niet (meer) doorgeschakeld naar de brandweer. In hun beleving duurde het dan ook erg lang voor de brandweer ter plaatse kwam. Ook spraken zij hun verontrusting uit over het feit dat bijna niemand reageerde op het rookalarm, behalve zijzelf.

Advertentie