8.5 C
New York
zaterdag 20 april 2024

Ontsluiting Moerkapelle blijft zorgenkindje van gemeenteraad

Bij het vaststellen van het bestemmingsplan van de Moerkapelle Oost fase 3 en 4 (de Jonge Veenen) was vooral verkeer rond de scholen, het parkeren en de ontsluiting van Moerkapelle een aandachtspunt van de gemeenteraad. Vooral de ontsluiting van Moerkapelle blijft een zorgenkindje en veel raadsleden vroegen of dit beter kan.

Volgens Den Hartog van NEZ laat de provincie met de gebrekkige ontsluiting de gemeente in de steek. Daarnaast moet volgens hem de provincie tevens voor betere ontsluiting per openbaar vervoer zorgen. Verdoes (ChristenUnie/SGP) ziet de zorgen ook maar heeft aandacht voor het mooie plan waarbij volgens hem de scholen met uitbreiding en betaalbare koopwoningen goed zijn voor het dorp.

Bueving (VVD) vreest toch straks nog steeds ouders die via de Koningsspil de kinderen gaat afzetten. Ze roept de wethouder Onderwijs op om met de scholen in overleg te gaan om de starttijden van de scholen niet tegelijkertijd meer te laten zijn. Wethouder Klovert zegde dat toe om ter sprake te brengen, ook al gaan de scholen daar zelf over.

CDA raadslid Meppelink is niet overtuigd dat het zogenaamd dubbelgebruik van parkeerplekken wel een betrouwbare berekening is. Ze doelde op dat bij het berekenen een plek voor voetbal en wonen tegelijkertijd kan conflicteren. Damen onderschreef de ontsluitingszorg maar noemde het bestemmingsplan een buitengewoon mooi plan.

Wethouder Schuurman legde uit dat de verkeersstromen en de ontsluiting nog steeds passen in de berekeningen. Dit moet voor ieder bestemmingsplan opnieuw aangetoond worden, maar dat is nog steeds het geval. Toch snapt hij de zorg en namens de verkeerswethouder De Haas zegde hij de raad toe om dit op te nemen in het gebiedspaspoort van Moerkapelle en in het regionale overleg. Hij noemde het dubbelgebruik zeker goed is doorgerekend en noemde het geen naïeve benadering.

Streep door Rottelaan in 2012 nog steeds probleem
In Zuid-Holland stond een lange tijd een parallelstructuur getekend langs de A12 vanaf Woerden tot aan Bleiswijk. Echter het laatste deel tussen Waddinxveen en Bleiswijk is nooit aangelegd. Er waren twee stukken, de korte Rottelaan (rood op onderstaande kaart) tussen de Bredeweg en het Noordeinde en de Lange Rottedijk (groen op onderstaande kaart) tussen het Noordeinde en de N209 bij Kruisweg.

Nadat diverse bestemmingsplannen door de Raad van State waren afgekeurd in 2012 en woningbouw voorlopig uitgesteld werd, kwam de Rottelaan als een financiële molensteen om de nek van Zuidplas te hangen. Uiteindelijk stemde de Provincie in dat dit deel niet werd aangelegd op kosten van Zuidplas, iets wat toenmalig wethouder Bosman (ChristenUnie/SGP) juichend de gemeenteraad kon vertellen. Hiermee werd een bedrag van tientallen miljoenen uitgespaard.

In 2016 is er een verkeerscirculatieplan in Moerkapelle opgesteld en bleek de wens tot verbetering van het dorp toch groter dan verwacht. Een voorgesteld tracé door de polder gaf veel weerstand in het dorp en in het toenmalige Regionale Vervoers en Verkeers Plan (RVVP) werd een onderzoek als opdracht vastgesteld. Uit onderzoek van Arcadis in 2018 blijkt dat de noodzaak voor een extra ontsluiting niet zo hoog was. Wel was het advies om aan de Moerkapelse Zijde aanpassingen uit te voeren, wat ook gedaan is. Kortgeleden vroegen bewoners weer aandacht voor de gevaren op deze weg.

Uitkomst Arcadis onderzoek 2018
Advertentie