Uit de antwoorden op de veel gestelde vragen tijdens de inloopavond over de plannen blijkt dat de gemeente Zuidplas blijft vasthouden aan de plannen die zijn opgesteld en op een enkele kleine toezegging na, wordt er niks gedaan met de inbreng van de inwoners.
Tijdens de eerdere inspraakavond waren er op de tafels concept tekeningen gelegd zijn er diverse vragen gesteld. Deze vragen zijn nu beantwoord met vooral een nee. Een veel voorkomende vraag is de wens om de fietspaden tweerichtingen te maken. Maar daarvoor is volgens de gemeente geen geld genoeg in het project, is het fietspad te smal en is de indeling afgesproken zo met de fietsersbond Nederland.
Fietsers die van het station komen en naar v.v. Nieuwerkerk moeten fietsen steken bij de Kerklaan over en moeten, door het weghalen van het fietspad tussen de Beijerinckstraat en de Spoorlaan, bij de muziekschool weer oversteken over de Batavierlaan. Veel fietsers zullen waarschijnlijk de kortste weg nemen en tegen het verkeer in fietsen op een te smal fietspad.
De brug bij de Wilg en de oversteek naar de Singel is ook nog steeds in de plannen weggehaald. Fietsers vanuit de Esse moeten nu oversteken bij de muziekschool en dan terug naar de J.A. Beijerinkstraat om richting het Thorbecke College te fietsen. Hierbij is al te voorspellen dat het kruispunt niet recht maar schuin wordt overgestoken met alle gevaren van dien.
Andere wensen zoals drempels, terug naar 30 km per uur en terugbrengen van de knik bij het fietspad bij de Bospolderstraat worden niet gehonoreerd door de gemeente. Daarmee lijkt de inbreng dus relatief weinig op te brengen voor de inwoners. De reconstructie is onderdeel van de ruimtelijke plannen uit de PRO waarbij na de Batavierlaan, de Europalaan en Dorrestein Noord aan de beurt zijn, net als de Laan van Avant-Garde.