Afgelopen week reed er weer een te hoog voertuig bij de spoortunnel in de Bredeweg tussen Zevenhuizen en Moordrecht. Dit keer raakte deze de hoogtebalk die voor de tunnel hangt. In de tunnel zelf was geen schade.
Hoogtebalk
De hoogtebalk voor de tunnel bestaat uit een frame, waar voertuigen onderdoor kunnen. Aan het frame hangt een balk aan een ketting. Als een voertuig te hoog is, raakt deze de balk. Dat maakt de chauffeur er op attent dat deze de tunnel niet in kan. De afgelopen periode was te zien dat de balk regelmatig om het frame heen geslingerd zat. Daardoor kunnen voertuigen gemakkelijk onder het frame door. De suggestie was dat dit met opzet gebeurt, om daarmee omrijden te voorkomen.
Geen sabotage
De woordvoerster van de gemeente Zuidplas schat in dat er geen sprake is van opzet. “Dat de balk over de constructie wordt geslagen, gebeurt ongeveer 1x per maand. Als een landbouwer dan met tractor en aanhanger door de tunnel van het ene perceel naar het andere rijdt, wordt waarschijnlijk nét de balk die onder de beperking hangt, geraakt. De landbouwers rijden in die gevallen via de tunnel omdat zij niet via de Provincialeweg mogen rijden. Tijdens de oogsttijd zien we dit wat vaker”.
Kosten
Deze botsingen kosten de gemeente wel geld. Elke keer moet er een onderhoudsaannemer komen om de balk te herstellen. Tijdens deze werkzaamheden moet er ook iemand aanwezig zijn om het verkeer in de gaten te houden. Dit keer was er ook een strip van het frame losgekomen, die hersteld moest worden. Die strip hing zodanig, dat deze mogelijk het dak van bestelbusjes kon gaan beschadigen.
Verouderde navigatie
Dat de hoogtebalken nodig zijn, is in de afgelopen jaren meerdere keren gebleken. Met name buitenlandse chauffeurs met een verouderde navigatie hebben niet door dat in de weg een tunnel zit waar ze niet doorheen kunnen. Daarom is er voor de tunnel ook een keerlus gemaakt. Ook deze week was de keerlus weer nodig voor een verkeerd gereden vrachtwagen.