De Rotterdamse wethouder Bokhove (Groen Links) ligt onder vuur bij de inwoners van Nesselande over haar uitspraken over de opstoppingen in de wijk, door gelijktijdig een rotonde in Ommoord als de Hoofdweg in Nieuwerkerk aan den IJssel aan te pakken. Dit beeld is nog eens versterkt door een artikel op de pagina Nesselande Nieuws op facebook na een onwelwording in de wijk.
Donderdag liet Bokhove aan de gemeenteraad van Rotterdam weten dat er extra borden en verkeersregelaars zouden komen en dat het verkeer inmiddels de weg weet. Dit plaatste ze ook op Twitter met een plattegrondje, waarop diverse wegen te herkennen waren waar op dat moment files stonden.
Op de Facebookpagina “Nesselande Nieuws” staat op 8 maart het volgende nieuws : “Hulpverleners vertraagd door file die er volgens de wethouder niet is. Waar iedereen bang voor was gebeurde vandaag. Drie spoed ambulance meldingen in Nesselande, waaronder een reanimatie melding op de Laan van Avant Garde en een laan vol met auto’s”. Op een foto is te zien dat de ambulance moeite heeft met het passeren van het verkeer. Het incident bleek uiteindelijk niet om een reanimatie te gaan. De traumahelikopter was niet geland, omdat dit medisch niet noodzakelijk was.
Voor de discussie maakt niet blijkbaar uit: Bokhove en ook haar partij Groen Links krijgen ervan langs. Ook wordt haar verweten dat ze niet in Nesselande komt kijken, maar ervoor kiest om campagne te voeren. Een twitteraar roept haar op om ook buiten de ringweg Rotterdam te komen kijken:
Volgens veel inwoners is het openzetten van de knip op de Wollenfoppenweg een oplossing, maar dat wil wethouder Bokhove niet. Daarin wordt zij gesteund door de inwoners van Oud Verlaat (Zuidplas) en Rotterdamse ouders van de leerlingen van basisschool Nessevliet, die jarenlang geknokt hebben om verkeersremmende maatregelen te krijgen. Die vrezen juist gevaarlijke situaties rond De Nessevliet door de toestroom van het verkeer.
De reconstructie van de Hoofdweg is het sluitstuk van een jarenlange politieke discussie tussen Zuidplas en Rotterdam. Vooral de inwoners van Nieuwerkerk aan den IJssel willen géén dubbelbaans Hoofdweg uit angst voor de veiligheid. Uiteindelijk is in 2016 een akkoord gesloten tussen de gemeenten waarbij de Hoofdweg enkelbaans blijft, maar linksaf slaan niet meer mogelijk is. Hierdoor wordt de doorstroming beter. Ook wordt de rotonde bij de Laan van Avant Garde een turborotonde om zo de doorstroming te verbeteren.
De gemeenteraad van Zuidplas heeft dit plan unaniem goedgekeurd en ook de belangenvereniging Hoofdweg heeft hiermee ingestemd. Hiermee ging het plan voor een dubbele baan definitief van de tekentafel, ook met de wetenschap dat de A20 verbreed gaat worden in de toekomst. De verkeersaanbod op de Hoofdweg worden direct groter als er file staat op de snelweg.
Rotterdam heeft zich altijd garant gesteld voor de kosten van de reconstructie om zo de doorstroming te verbeteren naar Nesselande. Dit staat in een oud convenant tussen Rotterdam en de toenmalige gemeente Nieuwerkerk aan den IJssel. Daarom is Rotterdam nu ook de uitvoerder en ligt Bokhove onder vuur. Door haar reactie, waarmee ze de problemen erg makkelijk lijkt weg te wuiven, is ze nu Kop van Jut geworden in Nesselande.