8.5 C
New York
maandag 8 maart 2021

Einde werkzaamheden Hoofdweg in zicht – Zuidplas past plan niet aan na VVD-vragen

Het einde van de werkzaamheden aan de Hoofdweg tussen de Akeleibaan en de Britsezoom is in zicht. Na vele jaren van politieke strijd en anderhalf jaar werkzaamheden worden deze week de laatste werkzaamheden uitgevoerd.

Met het afronden van de werkzaamheden is een betere doorstroming gemaakt, waar Rotterdam al jaren om vroeg. Al in 1994 werd, na lang overleg, een deel van het Nieuwerkerks grondgebied afgestaan aan Rotterdam om Achtkamp, later Nesselande, te gaan ontwikkelen. In 2000 kwam het ‘Nesselande-convenant’ op tafel waarbij bleek dat in ruil voor geld en groen, de Hoofdweg verdubbeld zou gaan worden en er een viaduct zou komen over de A20 (de huidige Laan van Avant-Garde). Hierbij kwam toenmalig wethouder Nebelstein onder vuur te liggen in de gemeenteraad.

Uiteindelijk werd in 2001 door de gemeenteraad van Nieuwerkerk aan den IJssel met 9 tegen 7 stemmen vóór het convenant gestemd. Dit mede omdat de provincie dreigde met een aanwijzingsprocedure en hiermee de raad niet anders kon dan instemmen. Als de raad toen tegen gestemd had, had de provincie ingegrepen en had Nieuwerkerk geen geld, maar wel kosten gehad.

Oude situatie Hoofdweg

Met het ondertekenen van het aanvullende convenant waren de problemen nog niet opgelost: jarenlange gesprekken tussen Rotterdam, Capelle aan den IJssel en Nieuwerkerk aan den IJssel zorgden voor vertraging totdat begin 2014 onder coalitiedruk ineens een plan van 2 rijstroken door de raad werd geduwd met een stemverhouding van 14 voor en 13 tegen en een ziedende oppositie van SP, GBZ, D66 en VVD.

Toen er een paar maanden later een nieuwe coalitie kwam was een van de eisen van NEZ en SP dat er een heroverweging kwam van het plan. Hierbij wenste Capelle niet meer te onderhandelen, maar toenmalig wethouder Pex Langenberg (D66) stond open voor het nieuwe alternatief dat ook door de bewoners, die altijd fel tegen een tweebaansweg waren, gedragen werd. Uiteindelijk stemde de gemeenteraad van Zuidplas in 2016 unaniem in met het plan zoals nu in 2020 wordt opgeleverd, na 20 jaar getouwtrek.

Maar nog voor de officiële opening was er kritiek vanuit Nesselande op de ontsluiting, en een aanrijding bij de Hornbach was reden voor de VVD in Zuidplas om het ontwerp, waar ze zelf eerst vóór hebben gestemd, aan de kaak te stellen. De VVD was van mening dat deze nieuwe verkeerssituatie niet altijd duidelijk is en de rotonde bij de Hoofdweg met de Laan van Avant-Garde veel verkeer te verwerken krijgt, wat enorm drukt op de verkeersveiligheid?

Uit beantwoording van het College van B&W blijkt dat men het niet eens is met deze stelling; “Uit de eerste resultaten van het onderzoek van de politie blijkt dat het ongeval het gevolg was van een menselijke fout en geen directe relatie met de verkeerssituatie had. Daarnaast is er momenteel sprake van extra drukte i.v.m. de Coronamaatregelen, vooral in weekenden is het erg druk bij de Hornbach, extra verkeersdrukte wil echter niet zeggen dat de situatie hiermee verkeersonveiliger is geworden“.

Volgens het college moet men nog wel wennen aan de situatie en kan pas na afronding van de werkzaamheden onderzocht worden wat de invloeden zijn van de nieuwe inrichting : “Een nieuwe verkeerssituatie vraagt om gewenning. Er vinden nog steeds werkzaamheden plaats op de Hoofdweg. We kunnen op dit moment nog niet spreken van een nieuwe normale situatie. Met omwonenden is al eerder afgesproken dat wij de verkeerssituatie een periode monitoren na de oplevering, wij zullen de kruising nabij de Hornbach hier ook in meenemen. Er worden langs de Laan van Avant-Garde en de Hoofdweg extra borden met ‘verkeerssituatie gewijzigd’ neergezet. Op dit moment zien wij geen aanleiding om extra maatregelen te nemen“.

 Ik ben wel blij dat het dossier Hoofdweg (klaarblijkelijk) nu gesloten kan worden. Het kostte mij nogal wat jaren vasthouden en doorbijten maar toch, voelt goed iets met het gewenste resultaat te kunnen afsluiten.

Paul van Drenth – Nieuw Elan Zuidplas

Met de mogelijke komst van een grote Aldi supermarkt en verdere verloedering van enkele huizen langs de Hoofdweg zal de nieuwe weg dan wel klaar zijn maar blijft de weg onderwerp van gesprek.

Bron informatie 1990-2001 : Boek 25 jaar Kanaal , 25 jaar Nieuwerkerk Blad Media

Advertentie

Volg het laatste nieuws

2,319FansLike
322VolgersVolg
554VolgersVolg