8.5 C
New York
vrijdag 19 april 2024

Station Nieuwerkerk scoort 52% tevreden reizigers, Waddinxveen 92%

Een nipte meerderheid van 52% van de reizigers geven het treinstation een waardering van een 7 of hoger. Dat blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor 2020, een onafhankelijk onderzoek door I&O research in opdracht van ProRail en NS onder bijna 70.000 reizigers.

Vanaf 2015 is het percentage gestegen van 41% naar 52% van de reizigers op station Nieuwerkerk waar een aantal kleine aanpassing op hebben plaats gevonden. Zo kwam er een toilet bij Pizzeria Simo’s, werd er vertrekschermen geplaatst aan de Zuidplaskant en kreeg het een watertappunt aan de Dorrestein kant.

Toch is er nog steeds veel kritiek op het station, met name over de wachtruimten en over het uiterlijk. Een SP gemeenteraadslid noemde het ooit “het meest armoedige station van Nederland” en op sociale media klagen inwoners steen en been over het uiterlijk van het station. In oktober en in december 2020 kwamen er stukken beton van het spoor op het voetpad en fietspad terecht. ProRail liet in december 2020 weten men bezig is met het plannen van een cosmetische opknapbeurt voor volgend jaar en mogelijk komt er in 2024/2025 een renovatie op en rond de perron.

Het opknappen van stations levert vaak een hogere belevenis zoals te zien is in de hoge cijfers voor Waddinxveen, Waddinxveen Noord en Rotterdam Alexander. “Je ziet dat stations die we in samenwerking met gemeenten de afgelopen jaren hebben aangepakt vrijwel direct komen bovendrijven”, aldus Ans Rietstra, Chief Operational Officer bij ProRail. Zowel de stations Capelle Schollevaar als Rotterdam Noord zijn gedaald in de waardering en zijn onder Nieuwerkerk aan den IJssel terechtgekomen.

Waardering blijft stijgen
“We zien al jaren dat de waardering voor onze stations stijgt”, vertelt Anneke de Vries, Raad van Bestuur van NS. “Sinds 2018 zijn we samen met ProRail volop aan het investeren in onze stations. Het resultaat daarvan zien we terug in deze cijfers. Door de lage reizigersaantallen was het rustiger op het station en dat heeft afgelopen jaar een positieve invloed op de beleving van onze reizigers. Maar we hebben er ook alles aan gedaan om de stations in coronatijd aangenaam te houden, voor onze reizigers, maar ook voor onze ondernemers die een winkel of eetgelegenheid hebben op het station.”

Onderzoek
Het onderzoek heeft plaatsgevonden door reizigers op stations te vragen naar hun mening over het station. De reizigersaantallen waren afgelopen jaar flink lager waardoor er op sommige kleine stations onvoldoende reizigers ondervraagd konden worden. De cijfers van reizigers op deze stations zijn wel apart opgenomen in het overzicht. Verder heeft vanwege de lockdown in het voorjaar het onderzoek in het tweede kwartaal van 2020 op alle stations stilgelegen. In het derde en vierde kwartaal zijn reizigers naast de algemene vragen ook bevraagd hoe zij de corona-maatregelen op het station ervaren. Reizigers gaven een ruime 7 voor de corona-aanwijzingen op het station, zoals bestickering en looproutes.

Advertentie