Misschien zou men het niet verwachten maar het kan, een nog verdere daling van de waardering van reizigers voor station Nieuwerkerk aan den IJssel. In 2023 kreeg het station van de reizigers een waardering van 5,7. Voor de stations belevenismonitor van het jaar 2024 daalde de waardering verder naar een 5,3. Hiermee staat het station op een derde plaats, wel van onderaf en moest het alleen nog station Den Helder Zuid en Lage Zwaluwe voor zich laten.
De Stations Belevingsmonitor wordt vier keer per jaar uitgevoerd door Ipsos I&O in opdracht van ProRail en NS. Grote stations met meer dan 10.000 reizigers per dag worden elk kwartaal beoordeeld. Kleinere stations, in totaal 338, worden 1 keer per jaar meegenomen. Dit jaar hebben 84.209 reizigers hun mening gegeven. De Stations Belevingsmonitor is onderdeel van de Stationsagenda, het document waarmee NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het beleid voor de stations vormgeven.

Regionaal ging het om een paar tienden waardering meer of minder maar geen een van de stations haalde zo lage waardering als station Nieuwerkerk aan den IJssel. Het station is het drukste stoptreinstation tussen Rotterdam en Gouda met dagelijks gemiddeld 2.866 reizigers per dag. Ondanks deze drukte is sinds corona de spitsstoptrein niet terug, wat heeft geleid tot vragen van het CDA in de gemeenteraad van Zuidplas.
Maaar uit het onderzoek blijkt ook dat renovatie van stations en verbetering van de stationsomgeving kan bijdragen aan een verbetering van de waardering. Voor station Nieuwerkerk loopt al een project in voorbereiding bij ProRail waarvoor kortgeleden een informatieavond werd gehouden in het gemeentehuis van Zuidplas. Het initiatiefvoorstel voor centrum verbetering van VVD en D66 zal de waardering verbeteren maar ProRail liet eerder weten daar niet op te wachten.
Het station krijgt bredere perrons en de overkapping wordt vervangen. De bovenleidingen, die nu nog op het perron staan, komen aan de buitenkant. Daarnaast worden de technische installaties vervangen en onderzoekt ProRail nog of er een lift of een hellingbaan komt. In het voorjaar van 2025 hoopt men het plan te presenteren en de aanbesteding te starten. In totaal verwacht men dat men 9 maanden nodig heeft voor de renovatie en is men nu al een treinvrije periode van rond de 18 dagen aan het inplannen. In de tweede helft van 2027 wordt het gerenoveerde station opgeleverd.

Het station op de huidige locatie komt uit 1971 en is in 1989 in de huidige staat opgeleverd. Het ontwerp is van architect Th.J.B. Fikkers. Eerdere stations in Nieuwerkerk stonden op het oude tracé waar nu restaurant Muller & Co in is gevestigd. De afgelopen jaren zijn de liften van het huidige station in 2022 en 2024 defect geweest door vandalisme, kwamen er (volgens ProRail door jongeren) tot twee keer toe betonstukken naar beneden op de straat. Er is wel een laagje verf afgelopen jaren op het station gesmeerd.
Het hele stationsdossier kunt u hier teruglezen