In het najaar van 2018 zal bekend worden gemaakt op welke manier de fileproblematiek en de onveiligheid op de A20 aangepakt zal worden. Dan worden de resultaten van de verkenning van de verbreding van deze snelweg bekend gemaakt. Uit een tussenresultaat is bekend geworden dat het afsluiten van de Oprit A12 bij Gouda naar Den Haag niet meer zal worden afgesloten omdat de terugslag van de file op de A20 na verbreding niet meer in het Gouwe Aquaduct zal zijn.
De A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda is een bekend knelpunt en staat onveranderd hoog in de filetop. Met verbreding van de rijksweg naar 2×3 rijstroken wordt de doorstroming van het verkeer, de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid tussen Rotterdam en Utrecht, maar ook die van de gemeenten in de regio Midden-Holland verbeterd. Regelmatig is de snelweg nog toneel van aanrijdingen, zowel in als buiten de spits. Op meerdere plekken zijn de linkerijstroken ook te smal. De economische schade van de files was volgens TLN in 2016 maar liefst 8,8 miljoen euro.
De betrokken partijen hebben afgesproken door te gaan met de verdere uitwerking van de verschillende alternatieven en maatregelen. In het najaar wordt een voorlopig voorkeursalternatief verwacht, dat met de omgeving zal worden gedeeld voor participatie. Eind 2018/begin 2019 wordt naar verwachting duidelijk wat het definitieve voorkeursalternatief wordt. De gemeente Zuidplas heeft eerder al bekend gemaakt mee te betalen aan een snellere aanpak. Afgelopen week had de VVD nog zorgen over het geluid en de bomen na aanpak van de snelweg.