Het treinstation van Nieuwerkerk aan den IJssel is verder afgezakt qua waardering van de reizigers. Was het vorig jaar een 6,1 als rapportcijfer van de reizigers, dit jaar scoort het station nog maar een 5,7 en staat het bijna onderaan de lijst van station. Alleen Rotterdam Zuid, Den Helder Zuid en Lage Zwaluwe bleven Nieuwerkerk voor op de jacht van de rode lantaarn. Hiermee heeft Nieuwerkerk de 393ste
Deze lage waardering is ondanks dat het station een cosmetische opknapbeurt gekregen heeft met een likje verf. Vaak zijn de niet werkende of vieze liften en de vuile perrons de meeste klachten. Afgelopen week bleek dat het station in 2026 of 2027 mogelijk een opknapbeurt zou gaan krijgen, dit liet het college van B&W weten op schriftelijke vragen van het CDA. Te lezen in de beantwoordig is “Het plan is om in 2024 samen met ProRail een verkenning te doen naar de gewenste aanvullende verbetermaatregelen en met elkaar een visie op het station en de stationsomgeving voor de middellange en langere termijn op te stellen. Voortbouwend op de stationsvernieuwing in 2026/2027 kunnen we dan voorsorteren op beelden voor de lange termijn. ProRail zal ook NS Stations betrekken om hierin mee te denken“.
De gemeente zelf gaat echter niet over het station en het kunstwerk (het viaduct). Daarvoor zijn ProRail en NS aan zet en ProRail liet al eerder weten aan Gouwe IJssel Nieuws dat voor een renovatie er 18 dagen het gehele treinverkeer stil gelegd moet worden. Zo staan er nu al onder perrons stempels om de stabiliteit te verbeteren.
De gemeente gaat vooral de omgeving er om heen aanpakken en wil hierbij het gebiedspaspoort gebruiken. Hoe dat in zijn werk gaat is niet bekend, de gemeente sluit de pers nooit aan bij het opstellen van gebiedpaspoorten zoals eerder in Moerkapelle en Zevenhuizen.
Bij veel stations in Nederland zakte de waardering iets. Het beste station in de regio blijft Rotterdam Centraal en Waddinxveen-Noord krijgt ook een hoge waardering. Vergelijkbare stations als Nieuwerkerk zoals Rotterdam Noord en Capelle Schollevaar scoren hoger qua waardering. Dit ondanks dat Nieuwerkerk veel meer reizigers trekt dan de eerder genoemde twee stations.
Stoptrein in de spits blijft geschrapt
Wat mogelijk ook een oorzaak van de lagere waardering kan zijn, is het schrappen van de spitssprinters tussen Rotterdam en Gouda Goverwelle. Volgens het college van B&W heeft de NS aangegeven dat er na corona te weinig reizigers gebruik maken van de sprinter in de spitsuren en blijft Nieuwerkerk een half uur verbinding houden in deze drukke periode. De gemeente zelf is niet gesprek met de NS, dat wordt door buurgemeente Gouda gedaan vanuit de regio Midden-Holland. Deze inbreng blijft echter ook beperkt omdat gemeenten en provincie niet gaan over landelijke spoorwegen. In de concept dienstregeling 2025 is deze spitsdienst ook niet terug te vinden.
Een initiatief van Arriva om de stoptreindienst over te nemen van NS tussen Rotterdam en Utrecht is niet geaccepteerd, Het ministerie heeft de NS op dit onderdeel van het Hoofdrailnet het alleenrecht gegeven. Wel gaat er tussen Rotterdam en Gouda een nachttrein van QBUZZ rijden maar die maakt, ondanks vurige wens van D66 en PvdA/GroenLinks Zuidplas, geen stop op station Nieuwerkerk ad IJssel.